Jag är förundrad över hur klumpigt försäljare kan bete sig. Min hustru skickade efter köksgardiner för 552 kr från Cellbes postorder i Borås. När hon packade upp varan var det en besvikelse. Fel mått på både längden och bredden, ingen mönsterpassning och en snedsydd kant. Det blev en retur tillbaka till Borås med ett kortare följebrev.
Efter en dryg vecka hamnade 447 kronor på hennes konto utan kommentarer. Så långt allt gott och väl även om hon inte blev kompenserad för fraktkostnaden.
När jag var försäljare på 1970-talet gick jag en kurs där kursledaren sa att reklamationer var ett utmärkt tillfälle att knyta lojalitetsband med kunden. Den kursen har uppenbarligen ingen på Cellbes gått.
Företaget skulle självfallet skickat ett brev där man beklagade den felaktiga varan, hoppats på förnyat förtroende och som plåster på såren skickat med ett presentkort på exempelvis 100 kronor. Den vänliga gesten hade uppskattats. Nu blir det inga fler beställningar från detta hushåll.
Min lärare i företagsekonom predikade följande arbetsfördelning bland de nordiska länderna: Svenskarna tillverkar, danskarna säljer och norrmännen transporterar.
Kommentarer
Skicka en kommentar