Fortsätt till huvudinnehåll

Vi ritar om kartan

Vid ett sånt här tillfälle kommer en gammal skolatlas väl till pass.



Corren har under loppet av två dagar visat ett stort spännvid i ämnesval. Först skrev Carina Glenning en lång krönika om karlars skvättande på toaletten och dagen efter skrev Maria Björk Hummelgren att det är hög tid att slå samman små Östgötakommuner till större. Carina slår an en minnenas sträng hos mig. På 1980-talet skrev dåvarande riksdagsledamoten Marianne Karlsson, Skänninge, en motion om att införa könsseparata toaletter på tågen. Hon var trött på att sätta sig på en blöt ring. Motionen fick mycket publicitet men nådde inget resultat. Den avfärdades av många som en i raden av Mariannes ganska kufiska motioner.

Carina får ursäkta men medan sista droppen landar i kalsongerna ska jag ägna mig åt kommunerna. Man kan ha vissa invändningar mot detaljer i ledarskribentens förslag men tror jag att hon är på rätt väg. Kommuner som Boxholm, Ödeshög, Vadstena, Kinda är för små och fattiga för att upprätthålla de ökade krav på service som medborgarna ställer. De har redan idag svårigheter att rekrytera och behålla kvalificerade tjänstemän med ett vikande skatteunderlag. Fast det är en process som kommer att ta lång tid, kanske decennier, men det kommer.

Jag skissar på en idé som löser kommun- och regionfrågan. Dags att skrota Oxenstiernas 1600-talsidéer om länsindelning. Tar fram en karta och drar ett horisontellt och ett vertikalt streck över länet. Landar i fyra delar där den nordöstra får gå till Sörmland, den nordvästra till Närke och den sydöstra till Kalmar (farväl ÅFF och IFK).

Den snabbtänkta läsaren har naturligtvis redan räknat ut att mitt intresse ligger i länets sydvästra del med Mjölby, Boxholm, Ödeshög och en inbrytning över gränsen för att få med Tranås och Aneby i gänget. Två starka industristäder med goda framtidsutsikter får bilda stommen. När jag ändå är igång snor jag Vadstena för dess turism och kultur. Sen finns det ett särskilt skäl att ha med Aneby kommun. Wiredaholms golfbana är en pärla och blir den sjunde länken i samlingen av välskötta golfbanor tillsammans med Tranås, Mjölby, Boxholm, Väderstad, Omberg och Vadstena. Vem kan motstå en sådan septett? Tungt vägande skäl.

När man bygger upp något nytt måste man vara noga med ledarrekryteringen. Mitt förslag som kommunfullmäktiges ordförande blir Klas Ingesson med Jarlen i Bjälbo som vice. Hur stilig är inte Ingesson i mörkblå kostym med väst. Representationsjakt på köpet. I frågan om ks-ordförande ber jag att få återkomma om det inte är möjligt att övertala min personlige favorit, Jörgen Oskarsson, till en comeback. Han kanske blir förste förare på framtidsloket?

Vad ska vi göra med Kråkvinkel, dess fula lilla slott och med landshövdingen? Jo, den senare får pension och på slottet kan Paul Lindvall bo vartannat år och Lars Stjernkvist vartannat. Två hedervärda grabbar från Mjölby respektive Motala kan inte misslyckas som fastighetsskötare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna