Fortsätt till huvudinnehåll

Miljonären Boll köper Motala golfbana



Golfkrisen är inte över och klubbarna prövar olika vägar för att säkra framtiden. Från Motala kommer det senaste. Den framgångsrike affärsmannen Jan-Ove Boll, ägare till Motala Motormuseum och Hotell Nostalgi, erbjuder sig att köpa Motala Golfklubbs anläggning för åtta miljoner genom sitt bolag Boll Invest AB.

På köpet blir klubben skuldfri. Han kommer förutom köpeskillingen att investera 500 000 kr i olika spelförbättrande åtgärder. Bolls erbjudande är villkorat. Han vill att en full spelrättskonvertering genomförs. Medlemmarna skriver av sina fordringar (medlemslån) på klubben i utbyte mot spelrätter och värdebevis. Detta system tillämpas av Vadstena och Mjölby sedan några år. Om affären genomförs kommer klubben att hyra anläggningen av Boll Invest under 20 år för cirka 250 000 kr per år.

Frågan är om Boll ser köpet som en affärsmässigt sund investering eller som en räddningsaktion för en ekonomiskt pressad klubb. Det är ingen hemlighet i golfkretsar att Motala GK kämpat med dålig ekonomi. Banklånen uppgår till sex miljoner kr och förfallna medlemslån på 530 000 kr. Klubbstyrelsen räknar med att ett antal lämnar klubben om en konvertering genomförs men att den finansiella förstärkningen ska räcka för att lösa dessa lån.

Jag är personligen nyfiken på vad som kommer att hända med Motalas medlemskap i alliansen under en eventuell ny ägare. Beslut tas på ett medlemsmöte den 24 juni. Enligt stadgarna krävs att två tredjedelar av medlemmarna säger ja till köpet och konverteringen till spelrätter.

Med dessa frågor i bagaget talade jag idag med Jan-Ove Boll om den överraskande affären. Han säger att en bra golfbana är nödvändig för att utveckla Motala som en attraktiv boende- och turistort. Han tänkte i samma banor när han började bygga upp Motormuseet för 20 år sedan.

”Jag är en lokalpatriot och gör en insats för Motala som är min hemstad och här har jag bott hela mitt liv. Jag kunde investerat i aktier men jag har så mycket aktier så det räcker och blir över,” säger Jan-Ove.

”Genom detta avtal eliminerar vi klubbens skuldbörda och gör det möjligt att genomföra ytterligare förbättringar på banan. Jag kommer inte att lägga mig i den dagliga skötseln utan vårt förhållande regleras i ett hyresavtal på 20 år Jag utgår ifrån att klubben kommer att vara kvar i alliansen med Mjölby, Tranås, Finspång och Vreta Kloster.

Vad har du fått för reaktioner hittills?
”Bara positiva tillrop i mejl och på stan. Jag är optimist inför mötet den 24 juni.”

Jan-Ove Boll tillägger att detta kanske är en modell som sprider sig till andra klubbar i landet.

Vem är Jan-Ove Boll? Svaret är en framgångsrik affärsman som började sin bana som verktygsmakare på Luxor. Under några år på 70-talet var vi arbetskamrater på Luxors försäljningsavdelning och drev en annonstidning tillsammans med en tredje kompanjon. I början av 80-talet lämnade han Luxor blev och blev egen företagare och byggde upp en kedja av hemelektronikbutiker med Motala som bas. Som mest uppgick kedjan till cirka 35 butiker fördelade över Mellansverige. Han var under många år styrelseordförande i Expert Sverige. Sedan 2006, då norrmännen köpte Expert, har han främst ägnat sig åt motormuseet, intilliggande Hotell Nostalgi och en restaurang som ligger i hamnen. Hans bolag äger också den fastighet som inrymmer MVT:s redaktion och Vätternakvariet. I Motala är han en kändis men tämligen okänd utanför stans gränser.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom