Fortsätt till huvudinnehåll

Ska det blinka gult hela sommaren?



På fredag är det tre veckor sedan trafikljusen vid Kungsporten slutade fungera. Korsningen mellan Kungsvägen-Järnvägsgatan är nog Mjölbys mest trafikerade med personbilar, lastbilar, cyklister och fotgängare i en salig röra. Jag har själv sett par tillbud.

En anhörig, nybliven mamma, är rädd att passera med barnvagnen vid övergångsstället på Järnvägsgatan närmast viadukten. Bilister som kommer från centrum för att svänga till höger in på Järnvägsgatan gasar gärna på uppför backen. Jag känner mig själv osäker när jag passerar på samma ställe. Det är inte första gången det hänt men aldrig ett så här långt avbrott.



Trafikljusen på andra sidan järnvägen vid korsningen med Svartåliden fungerar inte heller vilket påverkar Räddningstjänstens utryckningar.
Jag tog kontakt med Mjölby kommun och fick detta svar från gatuingenjören Mats Rydell för någon vecka sedan.

Tyvärr så har ett okänt fel inträffat i styrapparaten för trafiksignalen vid Kungsporten. Normalt så ska man kunna koppla upp sig mot centralen och en felkod ska visas men i detta fall så får vi inte kontakt med utrustningen.  Ärendet har högsta prioritet och just nu söker vi leverantören av den ca 15 år gamla signalanläggningen. Har tyvärr ingen tidplan i dagsläget när felet kan vara avhjälpt,” svarar gatuingenjör Mats Rydell.

15 år gammal signalanläggning. Vill inte leverantören kännas vid åbäket längre? Kanske måste kommunen inse att den här sortens anläggningar inte håller i evighet. Hört talas om reinvesteringar? Med den nuvarande takten får vi väl räkna med gult ljus hela sommaren.
Senfärdiga Mjölby kommun.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna