Fortsätt till huvudinnehåll

Norra Kärr ligger fel



Nyheten om att Tasman Metals tar en tillfällig (?) paus i ansträngningarna att exploatera en gruva i Norra Kärr var förra veckans största lokala nyhet. Som bekant ser bolaget ingen möjlighet att få ihop det kapital på tre miljarder kr som krävs för att gruvan ska bli verklighet. Hela gruvbranschen är i gungning.

Norra Kärr ligger på gränsen mellan Jönköpings och Ödeshögs kommuner. Den senare kommunen har intagit en något svajig hållning. 2011 sade kommunen nej till projektet utan motivering. Men när dåvarande kommunalrådet Magnus Oscarsson (KD) intervjuades i Östnytt i februari 2012 sa han att givetvis skulle kommunen börja planera för och bygga bostäder till gruvans anställda. Men i förra veckan dömde efterträdaren, hustrun Annicki Oscarsson, ut gruvprojektet av miljöskäl. (KD i Ödeshög är tydligen en familjeangelägenhet). Det finns passande namn för denna svajiga hållning men eftersom jag är en snäll skribent som vill hålla mig väl med alla läsare avstår jag från att nämna dessa.

Slaget om allmänna opinionen har vunnits av miljövännerna. ARV (Aktionsgruppen Rädda Vättern) har varit synnerligen flitiga, inte minst på sociala medier, och det är svårt att finna någon förutom Tasman Metals som är för projektet.

Södra Vätternbygden, som domineras av jord- och skogsbruk, har ingen industritradition. Under 1980-talet fanns ett projekt som skulle bryta kalksten i stor skala i Borghamn men det självdog när främsta intressenten gick i konkurs. Ungefär samtidigt ville en markägare i Stava, några kilometer från Norra Kärr, bygga stugor, campingplats, konferenscenter, pooler och en marina men det stöp också efter intensiva protester från grannarna. Inte heller länsstyrelsen var med på noterna.

Ur en gruvexploatörs synvinkel ligger Norra Kärr fel. I Norra Vätternbygden, på gränsen mellan Östergötland och Närke skulle en malmfyndighet få en annan acceptans. Skälet heter Zinkgruvan som brutit zink och annan malm i drygt150 år och gett bygden många arbetstillfällen genom åren. 1995 gjorde jag och fotografen Åke Karlson ett besök i gruvan och fascinerades av de tysta, starka män som bröt malm på 600 meters djup och inte såg dagsljus under någon arbetsdag.

Blir det någonsin en gruva i Norra Kärr? Tasman Metals har inte bara miljöorganisationerna att käfta med utan också brist på riskvilligt kapital. Fast det finns människor som tror på idén. Linda Wårell, professor i nationalekonomi vid Luleå Tekniska Universitet, tror att projektet kan blir en angelägenhet för EU. EU är bekymrat över Kinas fullständiga dominans  i handeln med sällsynta jordartsmetaller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna