Correns
årliga
hockeybilaga dimper ner i brevlådan. Javisst ja, hockeypremiär på onsdag. Hög tid att krama kulorna ur annonsmarknaden.
Vid en genombläddring av det 32 sidor tjocka
magasinet slår det mig att Rejmes
står för hela annonsinnehållet. Ingen annan annonsör sticker upp. Det är reklam
för Rejmes produkter Volvo, Renault, Ford och Dacia på drygt tio sidor (kan du
tänka dig att en välbetald hockeyspelare fräser iväg i en Dacia?). Asklings,
Engström, Appelskogs m fl bilnasare gör sig tydligen inte besvär. Vad säger
Konsumentverket om detta monopol för ”blindarbeten från Hisingen”. Ishockeyn är
duktig på att knyta hymens band med storfinansen.
Hursomhelst
är det trevlig läsning med några överraskande inslag. Jag läste med stort
intresse intervjun med länets domare. Det är sällan domarna kommer till tals
under serielunken. Den här publikationen är vida överlägsen den golfbilaga som
marknadsavdelningen gav ut för några år sedan. Den här publikationen är gjord
av proffs.
*
Så
kom den då: nyheten som Ödeshögs förra
kommunalråd Michael Cornell längtat efter i flera år. Peab kastar loss och
bygger ett 30-tal lägenheter i Hästholmens hamn. Bostadsrätter i de flesta
större lägenheterna medan det kommunala bostadsbolaget hyr ut ettor och tvåor.
Närheten till Vätterns vatten lockar och enligt Peab är det störst efterfrågan
på de stora lägenheterna (133 kvm) på översta våningsplanet. Välbärgade
pensionärer som sålt sina villor är förstås målgruppen. Det är väl enda gången
som pensionärer står i fokus för marknadsförarnas intresse. Med sådant
tillskott av nya invånare kanske det till och med blir en livsmedelsaffär i
byn. Men var finns bilparkeringen?
Som uppvuxen i Motala har jag svårt att förstå
vurmen för sjövatten. Hur kul är det att titta ut över grå vattenytor åtta
månader om året?
Sol, hav och salta bad. Åtminstone kalla bad. |
Kommentarer
Skicka en kommentar