Fortsätt till huvudinnehåll

Dressman är div II




Sommaren lufsar på i ett makligt tempo. Grillkvällar, golfrundor, bad, båtturer, fiske och lite gräsklippning. Har redan gjort flera bad än under hela förra decenniet. Äldsta barnbarnet tar för sig alltmer och styr ”skutan” med säker hand på Järnlunden. Om några år är han befälhavare på riktigt och någon annan får ta på sig ansvaret för ”putt-ifrån-korvarna”.

Men har ni tänkt på att allting har ett slut? Vi glider sakta in i den fas som kallas sensommar. För många är detta den sista semesterveckan och i nästa vecka kommer Skeninge marknad. När marken är över också sommaren över. Det påstod i alla fall bröderna Guldgrävare från Mjölby. Ingen ifrågasatte det påståendet för guldgrävarna hade grävt fram en förmögenhet med sina gula maskiner.

Tidningarna lider av nyhetstorka och det är väl inte mycket att säga om. Corren har i alla fall gett god plats på ledarsidan åt en debatt mellan Anna Johanson (S) på ena sidan mot Monika Gideskog (M) och Curt Karlsson (L) på andra sidan om omsorgs- och socialnämndens driftkostnader och framtida nybyggnationer. Det utrymmet hade nog inte funnits om det varit september.

Men i dag hittade vi en rolig artikel på Motalasidan om Fredrik Ericsson som är fotomodell med internationella uppdrag, bland annat bilreklam i Sydkorea. Han har försörjt sig som fotomodell i sju år. Han ser så där lagom fotomodellisk svårmodig ut på bilderna. Har ni tänkt på att ingen fotomodell ler i onödan?

Hr Ericsson verkar vara en sansad ung man med fötterna förankrade i östgötamyllan. Han drar inte för stora växlar på sitt glammiga jobb och planerar inte för långt i framtiden. Skönhetsidealen varierar från land till land konstaterar han. På något ställe är han för stor, på ett annat för liten. Nya konkurrenter dyker upp hela tiden.

Om han skulle tröttna på den internationella modevärlden finns ju alltid Dressman här på hemmaplan. Där är catwalken befolkad av karlar i alla storlekar och åldrar och med varierande skäggväxt. Men Dressman kanske är division II i modevärlden?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom