Fortsätt till huvudinnehåll

Region Östergötlands skönhetstävling




Hela världen står i brand, många funderar på utgången av det amerikanska presidentvalet och i OS firar vi oväntade svenska framgångar. Men mitt fokus ligger på Mjölby, Linköping, Motala och Vadstena.

I onsdagens Corren, avdelningen för platsannonser (sidan 22) noterat jag en ny trend i Region Östergötland. RÖ har fyra tvåspaltiga annonser illustrerade med var sin kvinnobild. Lagom snygga damer i 35-40 årsåldern. För säkerhets skull är två av bilderna (Verksamhetschef och HR-chef) samma mörka kvinna med pagefrisyr. Det finns en femte platsannons på samma sida, en områdesansvarig på Stångåstaden, med samma kön och ålder.

På motstående sida söks en bygglovingenjör i Motala kommun men där tillhör fejset en snygg kille i samma ålder. Tranås kommun söker kommunchef men där har annonsbyråfolket valt att komplettera texten med fem turistbilder. 5-1 för kvinnorna alltså.

Är det bara en tillfällighet med denna slagsida eller är det en subtil passning till männen att det är meningslöst att söka? Eller en passning till kvinnor med sneda tänder och sammanväxta ögonbryn att söka sig till andra jaktmarker. Kan någon reklamare förklara för en gammal man?
                                            *            
Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: det finns ingen del av näringslivet som är så hårdbevakad som restauranger och kaféer. Ägarbyten, nyöppningar, renoveringar och konkurser förekommer i stor mängd. Onsdagens Corren utgör ytterligare ett exempel. Motalasidorna domineras av två stort uppslagna artiklar. Roja Brimalm stänger Rojas Bistro och Café i Vadstena efter fyra år. Hon har tröttnat på långa arbetsdagar och minimalt med fritid.

I Motala har Sandra Lenér tagit över restaurang Snäckan efter att ha varit anställd i sju år. Artikeln har inte mindre än fyra bilder.  Och där kom det, citatet jag väntat på. ”Vi jobbar inte med några halvfabrikat utan all mat tillagas från grunden”. Var har jag läst den klyschan tidigare?

Linköpingssidorna ska inte vara sämre. Andreas Demir, 25, har tagit över Bistro Folkes lokaler på Storgatan och ska öppna ett hamburgerhak. Det ligger i Skånska Bankens gamla lokaler med högt i tak och kristallkronor. Flott ska det vara när köttbullar plattas ut till hamburgare och placeras mellan två brön. Men jag ska se positivt på förvandlingen. De flesta känner sig bättre till mods med en hamburgare i näven än med en låneansökan framför kamrerns skrivbord.

Är det ingen familj som intar merparten av sina måltider i hemmet längre?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom