Hela
världen står i brand, många funderar på utgången av det amerikanska
presidentvalet och i OS firar vi oväntade svenska framgångar. Men mitt fokus
ligger på Mjölby, Linköping, Motala och Vadstena.
I onsdagens Corren, avdelningen för platsannonser
(sidan 22) noterat jag en ny trend i Region Östergötland. RÖ har fyra
tvåspaltiga annonser illustrerade med var sin kvinnobild. Lagom snygga damer i
35-40 årsåldern. För säkerhets skull är två av bilderna (Verksamhetschef och
HR-chef) samma mörka kvinna med pagefrisyr. Det finns en femte platsannons på
samma sida, en områdesansvarig på Stångåstaden, med samma kön och ålder.
På
motstående sida söks en bygglovingenjör i Motala
kommun men där tillhör fejset en snygg kille i samma ålder. Tranås kommun söker
kommunchef men där har annonsbyråfolket valt att komplettera texten med fem turistbilder.
5-1 för kvinnorna alltså.
Är det bara en tillfällighet med denna slagsida
eller är det en subtil passning till männen att det är meningslöst att söka?
Eller en passning till kvinnor med sneda tänder och sammanväxta ögonbryn att
söka sig till andra jaktmarker. Kan någon reklamare förklara för en gammal man?
*
Jag
har skrivit det förut och jag skriver det igen: det finns
ingen del av näringslivet som är så hårdbevakad som restauranger och kaféer.
Ägarbyten, nyöppningar, renoveringar och konkurser förekommer i stor mängd.
Onsdagens Corren utgör ytterligare ett exempel. Motalasidorna domineras av två
stort uppslagna artiklar. Roja Brimalm stänger Rojas Bistro och Café i Vadstena
efter fyra år. Hon har tröttnat på långa arbetsdagar och minimalt med fritid.
I Motala har Sandra Lenér tagit över restaurang
Snäckan efter att ha varit anställd i sju år. Artikeln har inte mindre än fyra bilder. Och där kom det, citatet jag väntat på. ”Vi jobbar inte med några halvfabrikat utan
all mat tillagas från grunden”. Var har jag läst den klyschan tidigare?
Linköpingssidorna
ska
inte vara sämre. Andreas Demir, 25, har tagit över Bistro Folkes lokaler på
Storgatan och ska öppna ett hamburgerhak. Det ligger i Skånska Bankens gamla
lokaler med högt i tak och kristallkronor. Flott ska det vara när köttbullar
plattas ut till hamburgare och placeras mellan två brön. Men jag ska se
positivt på förvandlingen. De flesta känner sig bättre till mods med en
hamburgare i näven än med en låneansökan framför kamrerns skrivbord.
Är det ingen familj som intar merparten av sina
måltider i hemmet längre?
Kommentarer
Skicka en kommentar