Fortsätt till huvudinnehåll

Det skramlar tommare i kassakistan



I lördagens Corren ägnade chefredaktören Christer Kustvik ledarsidan åt att måla upp en optimistisk bild av tidningens framtid. Läsarna kramade om honom, berömde honom för tidningens innehåll och Christer lovade en tjockare tidning med fler texter och bilder från allehanda ämnesområden. Tillsammans ska vi göra Corren ännu starkare löd budskapet.

Jag erkänner att jag är lite kluven till den här texten. Mitt privatjag vill gärna tro på Christer för jag har många goa arbetskamrater kvar på bygget men mitt gamla yrkesjag intar en skeptisk hållning.

Finns det några skarpa fakta som stöder Kustviks optimism? Jag beställer hem Östgöta Medias årsredovisning för 2015 och får en smärre chock. Resultatet efter finansnetto är minus 97 miljoner kr på en omsättning av 593 miljoner kr. Var sjätte krona är en ren förlust. Fem år i följd har ÖM redovisat kraftiga förluster och den sammanlagda förlusten är hisnande 371 miljoner kr. Det förut så stora egna kapitalet eroderar för varje år. Kalla det kräftgång eller Ebberöds bank. Vad krävs för att vända trenden 2016?

Kan det fortsätta så här utan kraftiga besparingsåtgärder? Samtidigt med Kustviks text kom nyheten om att systerbolaget Norrbottens Media slår samman redaktionerna för Norrländska Socialdemokraten och Norrbottenskuriren. Det visar att koncernledningen inte drar sig för drastiska beslut.

NT har i alla år jag varit i branschen gjort sig känd som en vinstmaskin. Eftersom bolaget är stiftelseägt har det i motsats till Corren inte funnits några aktieägare att dela ut pengar till. NT har istället ägnat sig åt att köpa upp tidningar på andra håll i landet. 2008 köptes Corren in.


Östgöta Media består av NT, Corren, Västerviks Tidning, Motala Tidning, Folkbladet, gratistidningarna Extra Östergötland, Mera Västervik, Mera Norrköping, Mera Linköping samt Affärsliv. Com och två TV-kanaler. Bolaget är ett helägt dotterbolag till Norrköpings Tidningars Media AB org.nr 556741-2340. Det senare äger också tidningar på Gotland, Uppsala och Luleå.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom