Han rör sig långsamt och stappligt. Men rösten och
den intellektuella skärpan finns kvar. Pehr Gyllenhammar fascinerar och berör
trots att 24 år förflutit sedan han lämnade Volvo. Pehr Gyllenhammar är
definitivt ingen vanlig pensionär.
En lång påskhelg och
skitväder. Som gjord för att lusläsa TV-tablåerna. Jag har fastnat för Kristina
Hedbergs två timmar långa intervju med Pehr Gyllenhammar i SVT. Det är ett par
timmars nutids- och näringslivshistoria om en av Sveriges mest framgångsrika
företagsledare och landets mest omskrivna företag. Bettet i replikerna har han
kvar. Det visar han i intervjuerna med Kristina Hedberg som inte tvekade att gå
i närkamp om vissa detaljer i historieskrivningen.
Trots
sina manér och överklassiga framtoning gick Gyllenhammar hem
hos fotfolket på verkstadsgolvet. Det var rörande att se hur gamla montörer
flockades kring honom och tog selfies. För er som är unga är det nog svårt att
föreställa sig hur stor han var under drygt 20 år. ICA-Kuriren ordnade
omröstning om Sveriges mest beundrade och den omröstningen vann Gyllenhammar
nio gånger. ”Hade vi haft republik hade han vunnit ett presidentval,” sa
ICA-Kurirens gamla redaktionschef Rolf Olofsson.
Att hans underordnade direktörer, Jan Engström och
Sten Langenius, inte var lika förtjusta i sin gamle boss framgår med all
önskvärd tydlighet. Fast Engströms symboliska manöver med dörrkilar för att
öppna upp höjdarnas kontorsdörrar i Perstorp dagen efter Gyllenhammars avgång
ser för mig ut som en efterhandskonstruktion.
Lastvagnschefen
Sten Langenius var direkt motståndare till fusionen.
Renaults lastvagnsdivision gick med förlust och dess chefer hade inget att
erbjuda kollegerna i Göteborg. Volvo lastvagnar är och var en pålitlig kassako
men inte lika omskriven som personbilarna.
Avsnitt 1 innehöll en cliffhanger på slutet. I
nästa avsnitt ska vi fråga om Sören Gyll sa Kristina Hedberg: Ja, det är en
svekfull jävel, en av de värre jag träffat sa Gyllenhammar. Inga försonande
omdömen trots att 23 år förflutit sedan palatsrevolutionen. Rätt ovanligt att
se hur officiella personer vädrar sina känslor lika öppet som en hockeytränare.
Gyllenhammar
tycker att dagens svenska näringslivstoppar är utslätade figurer utan karisma.
Det beror på att de sitter så kort tid i toppen, 6-7 år, förklarar han.
Underförstått att ingen hinner bygga upp sin profil på så kort tid. Gyllenhammar
satt som koncernchef och styrelseordförande i 23 år.
Själv har jag åtskilliga gånger funderar över om
Sverige sett annorlunda ut om Norgeaffären gått igenom. Norge är idag världens
rikaste land tack vare oljan. Noterbart är dock att vid den här tidpunkten hade
inte Norge utvunnit någon olja, bara konstaterat dess förekomst så visst var
det ett vågspel att slänga en stor del av Volvokoncernen i gapet på norrmännen.
Gyllenhammar säger i programmet att motståndarna (Wallenbergsfären) var för
starka och motivet var att den, eller rättare sagt hövdingen Marcus Wallenberg,
ville skydda sin position i den svenska näringslivstoppen. Egenintresset ljuger
aldrig.
Den
misslyckade fusionen med Renault är svårare att greppa och
det är den som var orsaken till de hårda utfallen mot Sören Gyll trots att så
lång tid förflutit. Gyllenhammar ville inte under intervjun vidkänna att han
gjorde ett taktiskt misstag som hemlighöll franska statens gyllene aktie för de
övriga i koncernledningen. Jag minns den dramatiska presskonferensen i
Stockholm i december 1993 efter styrelsemötet där Gyllenhammar meddelade sin
avgång.
Sören Gyll var tillfrågad om medverkan i
programmet men hoppade av i sista stund.
Slutligen
kan
jag bara konstatera att det är i SVT de sevärda programmen görs. Tanken att
någon av jönskanalerna TV 3, TV 4 eller 5 skulle producera något liknande är osannolik.
Andra avsnittet sänds måndag kväll men båda avsnitten går att se på SVT Play
redan idag.
Kommentarer
Skicka en kommentar