Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen vattenbrist 2007



 
Stalpet, Aneby

Att vi har vattenbrist för närvarande har inte undgått någon. Sinande brunnar på landsbygden, oro för turisttrafiken på Göta kanal och Varamostranden har aldrig varit så bred som nu. Bevattningsförbud lurar runt hörnet.,

Annorlunda var det sommaren 2007. Jag har några bilder som visar detta. Bilderna är hämtade från Svartån. Ån rinner upp på småländska höglandet ungefär vid Aneby och fortsätter norrut mot Östergötland. Av en tillfällighet befann vi oss i Aneby 28 och 29 juni och såg att vägkontoret hade problem med underminerade vägar som stängdes av. Det populära turiststället Stalpet vid riksväg 32 hade ett vattenfall av norrländska dimensioner.
 
Mjölby kraftstation
Efter flera dagars ihärdigt regnande fortsatte problemen norrut och i Mjölby tvingades MSE-personalen lägga sandsäckar runt det ställverk som ligger vid Norrgården (vid Mjölby kraftstation). Hade det slagits ut hade stora delar av Mjölby tätort blivit utan elektricitet. Flödet var så intensivt att kraftverkspersonalen tvingades leda vattnet förbi turbinerna i alla kraftverken norrut från Sommen räknat. Svartån var mycket bred vid Hulterstad.

En äldre Mjölbybo sa till mig att han inte sett mer vatten i Svartån sedan vårfloden något av krigsåren på 1940-talet.

Naturen tar och naturen ger. Jag ska inte ge mig in på några spekulationer om vad som händer i framtiden.

Egebylund i juli 2007. Upptaxerad p g av sjöutsikt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.