Fortsätt till huvudinnehåll

Marknadsföring eller surmulen tystnad



Hur länge till?

Ta en titt på bilden härovan. Ett 70 kvm stort plåtjalusi. Det är vad som möter besökarna på Galleria Kvarnen när man svänger till vänster efter rulltrapporna. En deprimerande och grådaskig anblick om du frågar mig.

Ni som bor i Mjölby vet orsaken. Willys tackade för sig och flyttade till nedlagda Coops lokaler för en dryg månad sedan. Till större, ljusare och mer väldisponerade lokaler. Willys fick chansen till att utveckla sin rörelse och tog den. Plockade också hem good will-poäng genom att erbjuda Coops uppsagda personal ny anställning. Inget av mina blogginlägg (14 januari) har hittat fler läsare (1 654) så frågan engagerade Mjölbyborna.

Lokalskiftet uppmärksammades i pressen. Willys chefer och personal poserade villigt och uttalade sina framtidsförhoppningar och snart kom snygga, färgglada helsidesannonser med öppningserbjudanden. På förlorarsidan surmulen tystad. Varken ledningen för Valad Europe AB eller Mjölby citys styrelseordförande Carina Jönsson ville uttala sig. De verkade handlingsförlamade och chockade. Det påminde mig om min tid som sportjournalist för det var alltid lättare att få kommentarer från vinnarnas omklädningsrum.

Gallerian borde ha gjort tvärtom och publicerat en stor annons där man beklagar förlusten av Willys men där man försäkrar kunder och nuvarande hyresgäster att man gör allt för att hitta nya, spännande alternativ på den lediga ytan. Visat framåtanda och optimism istället för plåtjalusier. En skicklig copywriter och art director hade säkert hittat rätt tonfall.

När gallerians framtid diskuteras man och man emellan funderar många på Claes Olsson eller Biltema. Det är nog inte realistiskt med tanke på att Mjölbs tätort inte har flera än 15 000 invånare. Då ligger det närmare till hands att locka ÖoB från Skänninge till Mjölby särskilt som koncernledningen sitter nästgårds. Kom ihåg var ni läste det först.

Finns det en risk att Galleria Kvarnen dör sotdöden? Nej, inte så länge Apoteket och Systembolaget finns kvar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom