Fortsätt till huvudinnehåll

Marknadsföring eller surmulen tystnad



Hur länge till?

Ta en titt på bilden härovan. Ett 70 kvm stort plåtjalusi. Det är vad som möter besökarna på Galleria Kvarnen när man svänger till vänster efter rulltrapporna. En deprimerande och grådaskig anblick om du frågar mig.

Ni som bor i Mjölby vet orsaken. Willys tackade för sig och flyttade till nedlagda Coops lokaler för en dryg månad sedan. Till större, ljusare och mer väldisponerade lokaler. Willys fick chansen till att utveckla sin rörelse och tog den. Plockade också hem good will-poäng genom att erbjuda Coops uppsagda personal ny anställning. Inget av mina blogginlägg (14 januari) har hittat fler läsare (1 654) så frågan engagerade Mjölbyborna.

Lokalskiftet uppmärksammades i pressen. Willys chefer och personal poserade villigt och uttalade sina framtidsförhoppningar och snart kom snygga, färgglada helsidesannonser med öppningserbjudanden. På förlorarsidan surmulen tystad. Varken ledningen för Valad Europe AB eller Mjölby citys styrelseordförande Carina Jönsson ville uttala sig. De verkade handlingsförlamade och chockade. Det påminde mig om min tid som sportjournalist för det var alltid lättare att få kommentarer från vinnarnas omklädningsrum.

Gallerian borde ha gjort tvärtom och publicerat en stor annons där man beklagar förlusten av Willys men där man försäkrar kunder och nuvarande hyresgäster att man gör allt för att hitta nya, spännande alternativ på den lediga ytan. Visat framåtanda och optimism istället för plåtjalusier. En skicklig copywriter och art director hade säkert hittat rätt tonfall.

När gallerians framtid diskuteras man och man emellan funderar många på Claes Olsson eller Biltema. Det är nog inte realistiskt med tanke på att Mjölbs tätort inte har flera än 15 000 invånare. Då ligger det närmare till hands att locka ÖoB från Skänninge till Mjölby särskilt som koncernledningen sitter nästgårds. Kom ihåg var ni läste det först.

Finns det en risk att Galleria Kvarnen dör sotdöden? Nej, inte så länge Apoteket och Systembolaget finns kvar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.