TV-mediet har en svårförklarlig dragningskraft på politiker av alla kulörer. Majoriteten i Linköping vill sponsra ett produktionsbolag som har planer på att filma Mons Kallentofts romaner med 3,7 miljoner kr och ställa 20 lägenheter till produktionsteamets förfogande under ett halvår. Det är tänkt att dotterbolagen Tekniska Verken och Stångåstaden ska dela på kostnaderna. Oppositionen, det moderata oppositionsrådet Paul Lindvall (M) och Muharrem Demirok (C), kritiserar filmplanerna. Inga skattemiljoner till filmproduktion.
Får en kommun vara med i TV är tydligen lyckan gjord och alla problem undanröjda. Tycks det. Lyssna bara på Kristina Edlunds (S) förklaring i fredagens Corren.
”Vi ser att det är en väldigt bra marknadsföring för vår kommun framöver. Men jag ser också att vi i längden kan få väldigt mycket turister hit på grund av att vi haft den här filmatiseringen”.
Kommunstyrelsens ordförande har förhoppningar om att filmatiseringen av Kallentofts romaner ska leda till den ”fotspårsturism” som förekommer i Ystad i spåren på Henning Mankells romanfigur Curt Wallander
Jag tycker jämförelsen haltar. Ystad var en turiststad långt före Wallander och Linköping är ingen turiststad utan avfolkas sommartid. Det finns ingen naturlag som säger att turister dyker upp per automatik för att stan förekommer i några filmscener. Naivt. Dessutom är bokserien om Wallander kvalitetsmässigt skyhögt över Linköpingssonens.
Ambitionen att vara TV till lags kan ibland ta sig komiska, ja nästan löjeväckande uttryck. I centrala Motala finns sedan 1990-talet en gatstump mellan Kyrkogatan och Drottninggatan som heter Fredrik Martinssons gränd. Fredrik Martinsson vem? Jo, det är en Motalabo som fått gatan uppkallad efter sig som vinst i ett TV-program. Jag tror det sändes i TV 3. Annars en helt vanlig Motalabo.
Av någon anledning utsågs förra kommunalrådet Per Ström till någon sorts kontaktperson med produktionsbolaget. Jag hade aldrig sett Ström på redaktionen tidigare men veckorna före sändningen var han en flitig gäst i våra lokaler på Kungsgatan. Allt för att få förhandspublicitet förstås. Han var minst sagt entusiastisk inför uppgiften. Vi på redaktionen var inte lika förtjusta.
Åren har rullat på och Fredrik Martinssons gränd består. Men få Motalabor vet vem han är eller varför gatan heter så. Kanske tar han en dag med sina barnbarn, pekar på skylten och säger att den här gatan är uppkallad efter farfar.
Till slut
kan jag inte undanhålla er en replik jag snappade upp i ett annat kommunhus för
några år sedan. ”Man är inget riktigt kommunalråd förrän man blivit
intervjuad i TV”. Fast då handlade det om ett nyhetsprogram och handlade om
något så prosaiskt som budgetfrågor. Budgeten var otillräcklig i vanlig
ordning.
FOTNOT
Produktionsbolaget
heter Unlimited Stories och jobbar på uppdrag av C More och TV 4. Huvudägare i
TV 4 är Bonniers. Ingen fattiglapp precis.
Kommentarer
Skicka en kommentar