Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölbys första markanvisningstävling




Bäst att smida medan järnet är varmt. Så tycks Mjölbys kommunledning resonera kring den fortsatta exploateringen av Svartå strand. Kommunen har bjudit in till markanvisningstävling, den första i sitt slag i Mjölby. Beslutet fattades i kommunstyrelsen i förra veckan.
Det gäller Södra Björkudden, d v s det område som rymmer Länkens gamla lokal (Turabdins klubblokal numera) och det gamla vattenverket utmed ån.

Varför markanvisningstävling och varför just nu? Jag bad kommunstyrelsen ordförande Cecilia Burenby (S) kommentera:

Varför vi går ut på en markanvisningstävling är för att detta är ett populärt område där flera byggherrar visat ett stort intresse. I tävlingen får man visa upp vad man vill med området och hur man tänker sig att exploatera, utseende, material, boendeformer, exploateringsgrad m.m. Utifrån det kan vi sedan se vilket projekt vi tycker passar bäst i området. Vi kommer ha två visningar för byggherrar som är intresserade av området för att visa på möjligheter och förutsättningar och sedan ska förslagen vara inne till någon gång i september.”

 
Gamla vattenverket.
Det ska bli intressant att se hur det vinnande förslaget ter sig. Hoppas det blir en mer varierad bebyggelse än de punkthus som hittills byggts på Svartå strand. Det tog nästan tio år att starta byggnationen på området men nu tycks den berömda tappen vara ur tunnan.

Länkens gamla lokal är en intressant byggnad i sig. Den var disponentbostad för chefen för ett av de många möbelsnickerier som fanns i området mellan Svartån och järnvägen för knappt hundra år sedan.
 
Södra Björkudden sedd från åsidan.
                                            *
När vi ändå befinner oss i den kommunala sfären kan jag meddela att Gudhems gamla reningsverk är till salu. Vi kan läsa att det rör sig om en 9 470 kvm stor strandtomt med utsikt över Svartån. Lokalytan är 730 kvm och priset är 995 000 kr. Mäklaren framhåller att kommunalt vatten och avlopp finns.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.