Fortsätt till huvudinnehåll

"Galleria Kvarnen finns i periferin"




Arga och besvikna köpmän, förbryllade konsumenter och en frånvarande och likgiltig fastighetsägare. Galleria Kvarnen är ingen harmonisk handelsplats idag.

När man som Jonny Bertholdsson, chef på Dressmann, haft ett stort 70 kvm stort plåtjalusi framför näsan i åtta månader kan man förstå om han tar saken i egna händer och författar en skrivelse med adress Mjölby kommun. Jonny har samlat drygt 30 namnunderskrifter bland kollegerna i och utanför gallerian.

Köpmännen är besvikna på hur fastigheten sköts och framförallt på de tomma ytorna sedan Willys lämnade i våras. Ingen har nämnt några siffror men man behöver inte vara detaljhandelsspecialist för att räkna ut att omsättningen sjunkit sedan Willys lämnade för nya lokaler på andra sidan parkeringen. Jag känner inte till någon liknande kommersiell inrättning där en livsmedelsaffär saknas, d v s som garanterar en daglig ström av besökare.

Affärsidkarna slår i skrivelsen fast att fastighetsägaren saknar lokal förankring eller kunskap om Mjölbys utveckling i dagsläget. ”Galleria Kvarnen är något som finns i periferin”.

Frågan engagerar Mjölbyborna. Man och man emellan frågar sig om det blir några nya hyresgäster och i så fall vilka. Män i min ålder drömmer om Clas Ohlson eller Biltema. Men månaderna går och inget händer.

Olika uppgifter florerar om att fler butiker är på väg att slå igen. För en utomstående är det möjlighet att bedöma vilken substans ryktena har. Från fastighetsägaren med det ståtliga namnet Cromwell Property Group hörs ingenting. Vad händer om en stor aktör som Systembolaget söker sig andra lokaler på stan?

Jag var i förra veckan i kontakt med kommunens näringslivschef Claes Jonasson. Han skriver så här efter att ha påpekat att kommunen inte äger frågan eftersom det är en privat fastighetsägare.

Vi har under de senaste 18 månaderna försökt att få till en dialog och försöka hjälpa/stötta dom i att få in nya hyresgäster men de har varit ganska tydliga med att de klarar sig själva. Men vi har inte gett upp och jobbar vidare med en långsiktig lösning. Centrumhandeln är extremt viktig för kommunen”, slår Claes fast.

Är kommunen den riddare på vit springare som galopperar in och löser alla problem under Kvarnens tak? Brevskrivarna begär inte att kommunen ska köpa fastigheten utan att arbeta för att en lokal ägare med framtidsperspektiv och lokalkännedom tar över. En väl fungerande centrumhandel är viktig när Mjölby växer.

Vilken är kommunens inställning? Jag mejlade kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby(s). Här är hennes svar.

Vi har styrelsemöte ikväll (måndag) och kommer ta upp frågan. Vi följer gallerian och oroar oss över utvecklingen. Vi är ju en expansiv kommun och att ha ett levande köpcentrum är en jätteviktig fråga.”

Mer konkret än så är inte Cecilia och man kan nog inte begära mer i ett så tidigt skede.

Det har blåst snålt kring bygget förr. I slutet av 1980-talet, långt innan ombyggnaden, döptes källarvåningen till Tystnaden vilket irriterade Köpmannaföreningens dåvarande ordförande mycket. Jag antar att diskussionen fortsätter.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna