Fortsätt till huvudinnehåll

Vi sammanfattar 2017




Björkudden.

Bostadsbyggande, markköp för kommande bostadsbyggen och handelns bekymmer präglade kommunpolitiken i Mjölby 2017.

Bebyggelsen på Svartå strand sköt fart på allvar och det senaste var att Göta Stenhus vann en markanvisningstävling på Björkudden för att bygga 54 hyreslägenheter i låga hus. Villatomterna på Sörby blir allt fler och under hösten schaktas för villa- och radhustomter på Sjunnings fält i stans sydöstra utkanter. Den senaste nyheten var att kommunen köpte på sig 47 hektar åkermark för bostadsändamål på Östra Eldslösa för tio miljoner kr. Fast en fråga förföljer mig. Hur kan folk i normala inkomstlägen ha råd med dessa höga hyror/avgifter?

Jörgen Oskarsson fick kritik från moderata lantbrukare när kommunen köpte Viringe för cirka 20 år sedan. Risken att hans efterträdare Cecilia Burenby får samma kritik idag är obefintlig. Hur ska stan expandera om man inte får bygga på åkermark?

Oppositionen i form av moderater och liberaler får hitta andra ämnen att debattera. Marknadschefen Eva Rådanders initiativ att anlita konstprofessorn Jörgen Svensson för att pryda den nya rondellen i korsningen Svarvargatan-Smålandsgatan orsakade tvärdrag i kommunfullmäktige för ett par månader men verkar glömd nu. Rondellen är färdigbyggd och går att passera utan njurbälten.

Mats Allard (M) och Anna Johansson (S) hamnade i diskussion i samma forum om huruvida en tomt mellan Lidl och motorvägen var rätt placering för nästa äldreboende. Inga beslut är fattade ännu utan diskussionen gällde en detaljplan som möjliggör ett framtida bygge där. Mats Allard hävdade bullerproblem så nära motorvägen. Jag hajade också till när jag såg placeringen men buller kanske inte är stora problem numera med modern byggteknik?

Allt är frid och fröjd i Mjölby kommun då? Jag är inte helt säker för det kan alltid finnas något undangömd konsultrapport i garderoben (kom ihåg Mögelskolan Östergården). Under hösten togs också ett beslut att satsa 17miljoner i flera steg för att eliminera skitlukten från Mjölkulla reningsverk. Hoppas det är väl investerade pengar.

Jag vet inte om skrivelsen från centrumhandlarna om problemen i Galleria Kvarnen slog ner som en bomb i Stadshuset men den är illavarslande. Kommunens ledning har ingen formell skyldighet att ingripa men ska befolkningsmålet om 30 000 invånare nås 2025 krävs inte bara nya bostäder utan också en väl fungerande kommersiell service.
 
Vad kan kommunledningen göra för Kvarnen?
Vilket intryck handlarnas skrivelse gjort och vilka åtgärder som vidtagits vet inte jag. Mjölbys socialdemokrater har aldrig varit särskilt outspoken utan behållit eventuella funderingar för sig själva bakom kontorsväggarna men utan tvekan är gallerians framtid något som diskuteras man och man emellan på stan.

Fredagens Corren innehöll en lista över länets stora företag med antal anställda, omsättning och resultat. Glädjande läsning för en lokalpatriot. Efter självskrivna Saab hamnar Toyota Industries Europe (BT) på andra plats med 9 910 anställda och en omsättning på 21,4 miljarder kr. Väderstad Holding AB är på elfte plats med 1 084 anställda och en omsättning på 2,2 miljarder kr. Väderstad AB har 632 anställda men platsar inte på listan med de 25 största företagen omsättningsmässigt sett.

När vi kommer till siffrorna på resultatraden är bilden ungefär densamma men Fastighets AB L E Lundberg är lönsammast med 2,1 miljarder kr. Saab är tvåa med 1,6 miljarder och på tredje plats med en vinst på 1,4 miljarder kr hamnar Toyota.

Hur jag än spanar hittar jag inget Motalaföretag bland dessa tre listor, men inte är jag ledsen fördenskull. Om några år kommer Lalandia och ställer allt tillrätta. Eller hur?

Med dessa små funderingar önskar jag konsumenter, bilister, handlare, kommunpolitiker och -tjänstemän gott nytt år. Vi får se vad 2018 bär i sitt sköte.
Sjunnings fält

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna