Fortsätt till huvudinnehåll

Ridjacka men ingen häst



”Varför har alla karlar ridjackor numera?” Repliken är Sissela Kyles och hämtad ur TV 4:s Enkelstöten. Sissela sätter fingret på det aktuella modet för det manliga könet. Säg mig vilka kläder du bär så vet jag vad du sysslar med på fritiden. Attributen hänger gärna med i vardagslivet också.

Vi börjar med det folkslag jag känner bäst. Golfarna. De rutiga golfbyxorna är en myt, då är jeans och chinos desto vanligare. Men en mössa från Titleist med väl tilltagen skärm och en pikétröja från LyleandScott eller Peak är desto vanligare. När sydvästen sveper fram på fairway åker en regnjacka från Abacus på eller en kortärmad vindjacka från Galvin Green. Inhandlas med fördel under tidig höst för då är reorna igång. Golfare är tämligen ensamma om tvåfärgade skor.

Båtfolket skiljer ut sig genom att vara mer påklädda än övriga medborgare i hamnen. Seglarskor (Dockland) på fötterna, Helly Hansen, Gant eller Sebago på överkroppen och under en rejäl tröja med polokrage. Mössorna är förstås marinblå. Däremot ser man inte längre vegamössor och färggranna scarves. Sådant hörde 60-talet, Lasse Dahlqvist, Stockholms skärgård och groggar på akterdäck till.

Jägare bär mörkgröna jackor och byxor eller så är de kamouflagemönstrade. Rejäl keps eller hatt i samma inspirerande färg. Har aldrig begripit varför för djuren är väl färgblinda? Efter att ha konsulterat XXL:s hemsida tror jag de rätta märkena heter Chevalier, Beretta eller Bergan. Köparna slipper grubbla över färgvalet.

Utförsåkarna var trendsättare redan på 70-talet till alla näbbstövlar och Palestinaschalars förtret. Ett fåtal klasskamrater hade österrikiska Bogner som var dåtidens statusjacka. Dagens diton är Wild Goose, Salomon eller Haglöfs. Lika snitsiga i backen som vid after-ski.
 
På väg till stallet?

Hästfolket är lite svårare att placera. Sådana där tjusiga kavajer och kreationer som används vid dressyrtävlingar ser jag sällan men unga flickor bär gärna smala, åtsittande byxor och någon sorts halvhöga kängor. Jag tror de populäraste märkena heter Barbour eller Pinewood och har mörka, dova färger vilka kompletteras med en färgglad scarf. De här gröna oljerockarna som var så populära för 15-20 år sedan är out of fashion.

Fiskarna går inte att kategorisera så lätt. Kommer inte på någon särskild outfit för den som sliter sig ifrån altangrillen och ger sig ut på sjön för att fiska abborre eller gös. Han, för det är i regel en han, sliter åt sig första bästa plagg och en skärmmössa med reklam för Abu Garcia. I bästa fall kommer han hem med fiskfjäll på brallorna men sånt ger inga extrapoäng hos damen som lagar till firren. Men den största fiskaren jag känner bär gärna en grön, urblekt Fjällrävenjacka i jakten på vårgäddan.

Den kanske vanligaste rasen sommartid är altanbyggarna. Lätt igenkännliga med ett verktygsbälte över jeansen samt en rejäl prilla under överläppen. Men låt inte lura er. Bakom denna bedrägliga kostymering döljer sig ingenjörer, försäljare, lärare, kontorister, fastighetsmäklare, direktörer och annat löst folk. Snickarbyxor finns på Ullared också för de riktigt små hantverkarna, de som inte börjat med snus ännu. Jag tror det ledande märket är Fristads.

Och nu tror ni förstås att skrivaren av dessa rader ägnar veckorna fram till julafton till ett idogt shoppande i konfektionsbutikerna. Men där tar ni fel. Jag väntar till mellandagsrean och 50 procents rabatt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom