Fortsätt till huvudinnehåll

Ridjacka men ingen häst



”Varför har alla karlar ridjackor numera?” Repliken är Sissela Kyles och hämtad ur TV 4:s Enkelstöten. Sissela sätter fingret på det aktuella modet för det manliga könet. Säg mig vilka kläder du bär så vet jag vad du sysslar med på fritiden. Attributen hänger gärna med i vardagslivet också.

Vi börjar med det folkslag jag känner bäst. Golfarna. De rutiga golfbyxorna är en myt, då är jeans och chinos desto vanligare. Men en mössa från Titleist med väl tilltagen skärm och en pikétröja från LyleandScott eller Peak är desto vanligare. När sydvästen sveper fram på fairway åker en regnjacka från Abacus på eller en kortärmad vindjacka från Galvin Green. Inhandlas med fördel under tidig höst för då är reorna igång. Golfare är tämligen ensamma om tvåfärgade skor.

Båtfolket skiljer ut sig genom att vara mer påklädda än övriga medborgare i hamnen. Seglarskor (Dockland) på fötterna, Helly Hansen, Gant eller Sebago på överkroppen och under en rejäl tröja med polokrage. Mössorna är förstås marinblå. Däremot ser man inte längre vegamössor och färggranna scarves. Sådant hörde 60-talet, Lasse Dahlqvist, Stockholms skärgård och groggar på akterdäck till.

Jägare bär mörkgröna jackor och byxor eller så är de kamouflagemönstrade. Rejäl keps eller hatt i samma inspirerande färg. Har aldrig begripit varför för djuren är väl färgblinda? Efter att ha konsulterat XXL:s hemsida tror jag de rätta märkena heter Chevalier, Beretta eller Bergan. Köparna slipper grubbla över färgvalet.

Utförsåkarna var trendsättare redan på 70-talet till alla näbbstövlar och Palestinaschalars förtret. Ett fåtal klasskamrater hade österrikiska Bogner som var dåtidens statusjacka. Dagens diton är Wild Goose, Salomon eller Haglöfs. Lika snitsiga i backen som vid after-ski.
 
På väg till stallet?

Hästfolket är lite svårare att placera. Sådana där tjusiga kavajer och kreationer som används vid dressyrtävlingar ser jag sällan men unga flickor bär gärna smala, åtsittande byxor och någon sorts halvhöga kängor. Jag tror de populäraste märkena heter Barbour eller Pinewood och har mörka, dova färger vilka kompletteras med en färgglad scarf. De här gröna oljerockarna som var så populära för 15-20 år sedan är out of fashion.

Fiskarna går inte att kategorisera så lätt. Kommer inte på någon särskild outfit för den som sliter sig ifrån altangrillen och ger sig ut på sjön för att fiska abborre eller gös. Han, för det är i regel en han, sliter åt sig första bästa plagg och en skärmmössa med reklam för Abu Garcia. I bästa fall kommer han hem med fiskfjäll på brallorna men sånt ger inga extrapoäng hos damen som lagar till firren. Men den största fiskaren jag känner bär gärna en grön, urblekt Fjällrävenjacka i jakten på vårgäddan.

Den kanske vanligaste rasen sommartid är altanbyggarna. Lätt igenkännliga med ett verktygsbälte över jeansen samt en rejäl prilla under överläppen. Men låt inte lura er. Bakom denna bedrägliga kostymering döljer sig ingenjörer, försäljare, lärare, kontorister, fastighetsmäklare, direktörer och annat löst folk. Snickarbyxor finns på Ullared också för de riktigt små hantverkarna, de som inte börjat med snus ännu. Jag tror det ledande märket är Fristads.

Och nu tror ni förstås att skrivaren av dessa rader ägnar veckorna fram till julafton till ett idogt shoppande i konfektionsbutikerna. Men där tar ni fel. Jag väntar till mellandagsrean och 50 procents rabatt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna