Fortsätt till huvudinnehåll

Lösning för stationshuset - men vad kostar det?

Skänningekulturen AB övertar stationshusets drift. Men först ska Mjölby kommun köpa fastigheten av Trafikverket. Den nyheten finns att läsa på Correns hemsida idag. Därmed är ett problem eliminerat för såväl alliansen som oppositionen.

Skänningekulturen AB är ett dotterbolag till Anne-Marie Svenssons Förvaltningsbolag AB. Anne-Marie Svensson är okänd för allmänheten men välkänd i Skänninge, dotter till Runsvengruppens grundare Rune Svensson och änka efter Tomas Svensson. Hon är alltså en av aktieägarna i Runsvengruppen, en av länets lönsammaste koncerner.

"I uppgörelsen med Skänningekulturen AB ingår avsatta medel för upprustning."

Den formuleringen oroar mig. Hur mycket pengar skickar kommunen med? Familjen Svensson, som kontrollerar Runsvensgruppen, är skickliga affärsmän och inte direkt kända för att idka välgörenhet.

Hoppas att artikeln i Correns papperstidning bringar klarhet på den punkten i morgon.

Kommentarer

  1. Nej, Corren kastade inget nytt ljus över avtalet. Summan i "avsatta medel för upprustning" (vilken sällsynt byråkratisk formulering) är hemlig. Vad nu detta hemlighetsmakeri ska tjäna till. När avtalet ska klubbas i kommunstyrelsen måste alla siffror hamna på bordet. Jag har hört mig för i stadshuset och en kvalificerad gissning är att det handlar om två miljoner kr, samma summa som det ursprungligen var tänkt att renoveringen skulle kosta.

    Hur som helst en framgång för kommunalrådet Monika Gideskog (M). Aktiviteten ökar mot slutet av mandatperioden.

    SvaraRadera
  2. Nu tror inte jag att Minica har varit den drivande i denna fråga precis som i alla andra frågor i vår kommun. Politik saknas nämligen med sittande majoritet.
    Miko

    SvaraRadera
  3. Men både Sten-Åke Andersson och din egen gruppledare berömmer ju Monika i Corren. Sen har du rätt i att det inte hänt så mycket för övrigt under mandaatperioden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom