Fortsätt till huvudinnehåll

Det rör på sig på affärsmarknaden

Biltema omorganiserar och upphör med franchiseavtalen. Alla butiker ska drivas som egna dotterbolag. Nyheten dominerar Correns ekonomisidor idag. Biltema har alltid varit ett skyggt och slutet företag och det avspeglar sig i de svar som ekonomichefen Per-Ola Svensson ger på Correnreporterns frågor.

På den självklara frågan varför Biltema gör denna omorganisation svarar Svensson att det finns en risk att varuhusen ligger för tätt och konkurrerar med varandra. I nästa stycke talas det om att det blir etableringar på nya orter med ett tillväxtmål på 20 procent per år.

”Butikerna ligger för tätt men ni ska ändå expandera?” frågar skribenten.

”Vi tycker inte att de ligger för tätt men det finns en risk för att det kan bli så”, svarar Svensson.

Men franchisegivaren har väl ändå det avgörandet inflytandet över var en nyetablering ska etableras? Den frågan ställdes aldrig.

På 90-talet publicerade Corren en kritisk artikel om ägaren Sten-Åke Lindholms person och framförallt hans skatteplanering. Svaret lät inte vänta på sig. Han genomförde en annonsbojkott mot länets största tidning och såvitt jag förstår gäller den ännu.

Enligt Dagens Industri är Sten-Åke Lindholm en imperiebyggare nästan i klass med Ingvar Kamprad. Hans privata förmögenhet uppgår till 3-5 miljarder. För två år sedan köpte han en exklusiv privatjet med plats för 12 passagerare för 350 miljoner kronor.

Onoffs konkurs fick stort utrymme i nyhetsfattiga juli. Men grundaren Sten Westin gick inte lottlös ur äventyret. Sedan 1998 har han tagit ut 600 miljoner kronor i aktieutdelningar. Merparten kommer från ResursBank, det kreditinstitut som finansierar de avbetalningsköp du gör på Onoff eller Siba. Allt enligt DI.

Onoff gick bra fram till och med 1997 då Media Markt etablerade sig i Sverige och satte en enorm prispress på elektronikmarknaden. Det är framförallt det tyska bolaget och norska Elgiganten som jagar varandra. Blir det då lugnare när en spelare försvinner? Knappast, om man ska tro uttalanden från Elgigantens informationschef i E 24. Företaget ska fortsätta med prispressen, till fromma för konsumenten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna