Fortsätt till huvudinnehåll

Kristallkulan är felslipad


I journalistiken räcker det numera inte med att berätta om vad som hänt utan man ska också förutsäga vad som händer. Särskilt tydligt är detta inom sportjournalistiken men det är inte alltid bollen eller pucken studsar som experterna säger. Kristallkulan är felslipad.

Inför säsongen 2012 har Real Göteborg storsatsat och skruvat upp förväntningarna ordentligt. En av grundpelarna i detta bygge är Pontus Farnerud, en 32-årig Landskronapåg som spelat flera år i Bundesliga. Denne Farnerud är, kunde vi läsa, en hejare på att plocka upp bollar på den egna planhalvan och slå en bredsida till en lagkamrat placerad 10-15 meter högre upp i banan. För detta viktiga arbete har han en lön som vanliga knegare bara kan drömma om. Konstigt att varken Hamrén eller Lagerbäck plockat med denne superspelare i landslaget?

Ni vet hur det börjat för IFK Göteborg. Två raka torsk, noll poäng. Nu har inte Göteborg fått den välförtjänta kritiken utan domaren Martin Hansson har fått största uppmärksamheten för en feldömd hands. Trots att TV-bilderna omöjligen kan visa hur bollen tar på kroppen så är alla medier överens om att domaren gjort en tabbe. Och ställd inför pressen har han erkänt sitt misstag och gjort en pudel som annars är förbehållen politiker. Om vi gör tankexperimentet att det var en Norrköpingsback som råkat ut för en likadan felbedömning, hur hade det sett ut i tidningarna då? Jag kan garantera att rubrikerna var mindre och färre, möjligen med undantag för Corren och NT. Storstadsklubbarna lever sitt liv i massmedia, de mindre klubbarna ett annat. Eller som en redigerarkollega uttryckte en annan sida av saken för många år sedan: ”Chefredaktörer andas en tunnare luft”.

Snoka behöver inte be om ursäkt för sin trepoängare. Det är fortfarande tillåtet att ställa sig i vägen när motståndarna brassar på i straffområdet.

Eftersom jag är östgöte gläds jag åt Åtvidaberg och Norrköpings tabellposition så länge det varar. Men jag har varit med tillräckligt länge för att veta att de också kan få ett avgörande domarmisstag emot sig. 28 omgångar återstår.
Den hämningslösa optimismen i tidningarna är ett annat kapitel. Inför den första VM-kvalmatchen mot Holland var Sportbladet sanslöst optimistiska och frågan var bara hur många mål Zlatan skulle göra. Att Holland inte förlorat en tävlingsmatch på Amsterdam Arena på decennier bekymrade inte de glada gossarna på Bladet. Det är tur att läsarnas minne är kortare än skribenternas.

Det sämsta som kan hända inför EM i Ukraina är att Sverige spelar en träningslandskamp och vinner stort för då är kvällstidningarna framme och tar ut ett EM-guld i förskott. Minns när Sverige slog Finland i en betydelselös träningslandskamp med 6-0 eller liknande och sedan åkte till VM i Italien 1990. 1-2, 1-2, 1-2. Svenska landslag slår bäst ur underläge. Det är ett axiom.

Hur är det ställt på hemmaplan med den tidning som jag jobbat på i många år, Corren? Ja, det fanns en tid när alla Linköpingslag oavsett idrott vann serien i förskott men den yngre generationen sportjournalister är mer sansade. Visserligen var ju LHC ett finallag i september men det var nog F:a Helber & Hemlin som själva hissade upp flaggan i högsta masten. Och vi vet hur det gick. Där också.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom