Fortsätt till huvudinnehåll

Platsen för ett ideologiskt reningsbad?


Ni har väl inte missat debatten om Lundbybadet mellan socialdemokraterna och alliansen? Efter några års drift med Medley vid rodret vill socialdemokraterna återta driften i kommunal regi som det såg ut vid starten 2002. Medley får inte den önskvärda avtalsförlängningen.

Socialdemokraterna har genom fritids- och kulturnämndens ordförande Göran Westerberg drivit tesen att Medley kom till dukat bord och slöt ett mycket fördelaktigt avtal med kommunen som då leddes av alliansen. Medley fick t o m ett nettotillskott av kommunen för att driva badet.

Alliansen genom folkpartiets Carina Johansson hävdar å sin sida att Medley gjort ett utomordentligt jobb, haft längre öppettider och högre aktivitet vilket kommit alla besökare till del. Carina Johansson anser inte att Medley haft ett onormalt gynnsamt arrendeavtal.

För en utomstående är det omöjligt att avgöra vem som har rätt eller fel efter att ha läst nyhetsartiklar och debattinlägg. Hur man läser och tolkar avtalets ekonomiska del beror på vilka ideologiskt färgade glasögon man bär. Som det ser ut nu upphör Medleys drift vid halvårsskiftet 2013.

Lundbybadet har varit omdiskuterat sedan dess tillblivelse för cirka tio år sedan. Socialdemokraterna och vänstern vann fullmäktigevoteringen sedan de fått med sig kristdemokraterna. Övriga tre borgerliga partier var emot. Alliansen tog chansen att lägga ut badet på entreprenad efter valvinsten 2006.

Bara en reflektion i sammanhanget. Vifolkagården i Mantorp har sedan 2002 drivits av privata utförare. Inga röster inom S har höjts för att återta driften i kommunal regi. Kanske det beror på att beslutet om privat utförare togs när S satt vid makten (Jörgen Oskarssons tid) under mandatperioden 2002-2006?

En lönsam affär?

Gjorde ett försök att kontrollera ekonomin för Medley Lundbybadet AB hos 121.nu men bolaget redovisar inget separat boklut för just den anläggningen. Medley som driver simhallar på flera håll i landet har en omsättning på 222 miljoner kr och en vinst på 13 miljoner. Vinstmarginalen är 5,7 procent, kassalikviditeten 83 procent och soliditeten 0,39 procent.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom