Fortsätt till huvudinnehåll

Duvan landar i Tranås?



Det är alltid en högtidsstund när Tranås-Posten hamnar i brevlådan på torsdagarna. En utpräglad lokaltidning med veckoutgivning och som till form och innehåll inte förändrats mycket sedan 1970-talet. Ibland önskar jag att Mjölby har en liknande publikation. Senaste numret innehåller en intressant artikel om att kommunledningen med Anders Wilander i spetsen bearbetar kinesiska företagare för att förlägga en fabrik för elcyklar till Tranås.

Bakgrunden känner ni till. I höstas fick Tranås beskedet att det klassiska Tranåsföretaget Stigas (tillverkare av trädgårdsmaskiner) italienska ägare beslutat att förlägga tillverkningen till Italien i fortsättningen. 175 anställda förlorar jobben och det är många arbetstillfällen i en kommun med 18 000 invånare. Det är alltså mot den bakgrunden som kommunledningens flirt med Kina ska ses.

Anders Wilander och två tjänstemän besökte staden Tianjins som är en vänort till Jönköpings län. Staden har 14 miljoner invånare och ligger 12 mil från Peking. Tranåstrion gjorde  studiebesök på en fabrik där elcyklar av märket The Flying Pigeon tillverkas. Företaget har 30 000 anställda och tillverkar 500 miljoner cyklar per år och bland exportländerna finns åtskilliga länder i Nordeuropa. Enligt artikeln har företagsledningen planer på att flytta delar av tillverkningen till Europa och då skulle Tranås vara ett alternativ. Parterna hoppas att skriva en gemensam avsiktsförklaring sedan företagsrepresentanter tittat närmare på vad Tranås har att erbjuda.

Produktidén är formidabel. Vem vill inte ha en motor som planar ut backarna? Min 83-årige bror har en elcykel och den fungerar utmärkt.

Låt mig först konstatera att kineserna förhandlar från en styrkeposition och utövar ingen välgörenhet i Sverige. Om de gör allvar av planerna att förlägga produktion till Europa finns säkert flera kandidater än Tranås och Sverige.

Men min invändning är denna. Kinas främsta konkurrensmedel är den låga kostnaden för arbetskraften. Den konkurrensfördelen försvinner vid en produktion i Tranås för jag har svårt att tro att svenska metallarbetare accepterar samma löner som de kinesiska kollegerna. Alternativet skulle vara att konsumenterna accepterar ett högre pris för en Europatillverkad Duva. Är det realistiskt att tro det?

Jag är visserligen bara en gymnasieekonom men jag skulle gärna vilja veta hur Wilander och hans stab ska lösa den knuten.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna