Fortsätt till huvudinnehåll

Hilding och S/S Ejdern




Bilden ovan hängde på väl synlig plats i mitt föräldrahem på Storgatan i Motala. Det fanns ett särskilt skäl till detta. Ångfartyget Ejdern var min farbror Hilding Jakobssons (f 1892) arbetsplats under åren 1915-57. Från 1925 var styrman Jakobsson också en av tre delägare tillsammans med kapten Fredmark och maskinist Ulriksson.

Hilding var en lättsam och generös person, mycket omtyckt av sina många syskonbarn. Han förblev ogift och hade inga egna barn, så vitt jag vet. Likheten med min far var påfallande men han var kortare och bredare.

Om Ejdern och dess besättning har Per G. Fagerholm skrivit en faktaspäckad bok ”Ångfartyget Ejdern – Lokaltrafik till sjöss under ett sekel”. Författaren var en av de ungdomar som räddade Ejdern från upphuggning, renoverade henne och bildade Museiföreningen Ångfartyget Ejdern. Båten har fortfarande hemmahamn i Södertälje. Ejdern har gått på väst- och ostkusten samt de större insjöarna i Mellansverige. Under en period på 1890-talet trafikerade hon Roxen. Hon hade flera redare under Linköpingstiden.

Köpet av Ejdern 1925 var naturligtvis en milstolpe i Hildings liv och en förutsättning för fortsatt trafik. Han är citerad i boken:

”Vi köpte egentligen inte båten för att tjäna på den, utan mer därför för att vårt arbete var beroende av den”.



Ejdern gick lustturer i skärgården men också enligt turlista. De sista åren gick hon som bogserbåt och skeppade kalk mellan Oaxen och Södertälje hamn. Lönsamheten i driften sjönk långsamt och stadigt och timpenningen var låg. Hilding citeras igen:

”Det kunde bli långa arbetsdagar ibland … Någon större timpenning kunde vi inte räkna med men fick ihop så pass att vi klarade oss, och visst fanns det bättre tider då förtjänsten kunde bli högre”.

1957 gick sista resan och den är dokumenterad i boken. Då var Hilding 65 år gammal och skeppskamraterna betydligt äldre. Ny ägare blev Södertälje stad.

Museiföreningen gjorde ett gott jobb och fartyget var åter sjödugligt. 1975 gjordes två långresor. Den första via Göta kanals östgötadel till Vättern och Askersund där man besökte kulturhistoriskt intressanta platser. Den andra ägde rum under en blåsig septembervecka då några av föreningens medlemmar körde ner till Göteborg för att delta i invigningen av Cityvarvet (f d Götaverken där Ejdern var byggd). Den 14 september lade hon efter 78 års frånvaro från Göteborg, till bredvid ångfartyget Bohuslän vid Stenpiren.

Vid uppehållet i Motala gjorde min båtintresserade far ett besök ombord på det fartyg som varit hans äldre brors arbetsplats under så många år.

Många svenskar har sett Ejdern utan att känna till det. Hon förekom i filmen ”Vi på Saltkråkan” under annat namn och även i Lars Molins filmatisering av Selma Lagerlöfs ”Kejsarn av Portugallien ”.


Längd 22,39 meter[1]
Bredd 4,49 meter[1]
Djupgående 1,70 meter[1]
Tonnage 46 brt[1]
13 nrt[1]
Maskin Ångmaskin av Compoundtyp
55 kW[1]
Kraftkälla Koleldad sjöångpanna av skotsk typ, "Skottepanna"
Fart 8 knop
Besättning Minst tre.
Passagerare Ursprungligen max 145, idag minskat till max 90 personer


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

340 år med släkten Ehrenkrona

Norra gaveln av Hulterstad. Hulterstads takstolar fullkomligt bågnar av Ehrenkronska släkttraditioner. Sammanlagt 340 år har 13 generationer styrt på gården och den nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona (f-49) är den sjunde generationen i obruten följd. Den har aldrig varit ute till försäljning på den fria marknaden utan vandrat vidare genom arv och släktförbindelser. En feodal tradition utan motstycke i Mjölbytrakten. På övre våningen av Hulterstad hänger porträtt på samtliga ägare med hustrur från generalen Jakob Burensköld till och med överstelöjtnanten Carl Erik Hjalmar Ehrenkrona. Andra kända adelssläkter i annalerna är Gyldenklou, Burensköld och von Schwerin. Den förste Ehrenkrona som bodde på Hulterstad var hovstallmästare Erik Philip Gammal Ehrenkrona. Han tillträdde 1781. Han var brorson till riksrådet Karl Gustaf Gammal Ehrenkrona som var gift med Ulrika von Schwerin. Hulterstad ligger några kilometer söder om Mjölby i Svartåns dalgång mellan ån och ...

En gravsten i Vadstena

  I alla officiella handlingar stavas namnet Kroeger men på gravstenen stavas det Kreuger. En oansenlig gravsten på Vadstena kyrkogård. Märkt av tidens tand och utan utsmyckningar. Här vilar stoftet av en man vars livsöde måste vara ett av det förra seklets märkligaste. Vadstenabon Bengt-Arne Gustavsson har skrivit en intressant bok om mannen som tillbringade 57 av sitt 92 år långa liv på olika institutioner varav de sista 27 på Birgittas sjukhus. Johannes Kroeger var den siste i Sverige att dömas till döden för mord 1918. Sommaren 1972 träffade jag honom tillsammans med Ulf Holmertz för Östgöta-Bladets räkning. Det var ingen journalistisk bragd utan följden av att Aftonbladets radarpar Ebba von Essen och Kai Rehn gjorde ett mittuppslag på honom. Kroeger var 90 år gammal och yttrade inte ett ord. Hans specielle vårdare, Borrud tror jag hans namn var, berättade att de tillbringade dagarna mest med att spela schack. Mellan dem rådde ett grundmurat förtroende...

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindsk...