Fortsätt till huvudinnehåll

Folkpartiet tar framtidsgrepp



Allting som kan göra kommunpolitiken intressantare välkomnar jag. Därför ser jag med stort intresse på Folkpartiet i Mjölbys initiativ att producera sex korta valfilmer inför den 14 september. Filmerna är tänkta att visas på Youtube, Facebook och blog.mjolby.net. Bloggen är huvudkällan och filmerna ska ses som en komplettering, säger fullmäktigeledamoten Tobias Josefsson. Varför inte skicka med en DVD till valstugans besökare?

Tobias arbetsplats är Sports Editing Sweden i Linköping som för det mesta producerar hockeysändningar. Tobias är teknisk chef på produktionsbolaget och det garanterar en hög teknisk och redaktionell kvalitet på filmerna.

Av större intresse är vilka ämnen som de olika politikerna ska diskutera. Kan man vänta sig att partiet äntligen sätter ner foten angående Svartå Strand och BEMAB-huset? Andra ämnesområden förutom bostäder är mat och skola. Att tjata om idrottshallen i Skänninge är väl föga konstruktivt. Hela filmprojektet är kostnadsberäknat till 40 000 – 50 000 kr. Vi väntar med spänning på resultatet av ansträngningarna.

Tobias Josefsson lovar att alla delar av kommunen ska behandlas. Tja, det är väl ingen som tror att Mantorp blir bortglömt när Folkpartiet är avsändare.

Återstår att se om Socialdemokraterna eller Moderaterna tar upp den kastade handsken i etermedia.

Kommentarer

  1. DVD känns så 90-tal på något vis... Nävars, skämt åsido, tack för ämnet. Vissa kommande filmers ämnen är spikade, medan andra är mer flexibla, så vi får se vad som bjuds. Vi tänker dock större än en enskild fråga som tegelhuset, som dessutom lär avgöras före valet.

    Mantorp kommer givetvis att finnas med på ett stort hörn, men så är det ju också en intressant del av kommunen. Men, vi blir också allt fler aktiva från andra delar av kommunen.

    Jag skulle bli glatt överraskad om något annat parti hade modet att satsa på film, men jag tvivlar.

    SvaraRadera
  2. Tobias! Apropå DVD, du talar med en äldre man som måste be sonen om hjälp med datatekniska finesser.

    Tegelhuset har kanske en symbolisk betydelse för det verkar vara det enda som engagerar åtminstone delar av Mjölbys befolkning.
    Ni behöver nog skärpa er i andra delar av kommunen än Mantorp. I Skänninge t ex är ju partiet nästan obefintligt. Här stöder jag mig på statistiken från valen 2010 och 2006.
    På den sista punkten håller jag med till 100 procent. Inget annat part i lär satsa på film.

    SvaraRadera
  3. (Nytt försök till svar, eftersom mitt förra verkar ha försvunnit i intet...)

    Jag tror inte att du bara för att du har uppnått en viss ålder tappar förmågan att lära dig saker. Se bara på "Farmor Gun", piratpartist och högst aktiv på nätet, som ett exempel på motsatsen. Dessutom finns många "illiterata" ungdomar när det gäller teknik, så inte heller det omvända förhållandet gäller.

    Jag håller inte med dig om att tegelhuset är det enda som engagerar. Se exempelvis på det som hänt kring Östergården, diskussionerna kring driften av Lundbybadet och det nu avvärjda hotet om nedläggning av fritidsgårdarnas verksamhet på dagtid. Där visades verkligen ett stort intresse och engagemang!

    Vi som parti behöver naturligtvis försöka ha en politik som gynnar hela kommunen, det ligger i uppdragets natur. Vi finns också representerade i så gott som hela kommunen, även i Skänninge med omnejd även om vi gärna hade varit fler aktiva även där. Varför det ser ut som det gör är inte lätt att analysera, men jag kan ändå konstatera att det i EU-valet gavs minst sex procent FP-röster i Skänninge-distrikten, och i Normlösa landsbygd till och med över tio. Lågt kan det tyckas, men historiskt sett högt!

    Jag hoppas att en delförklaring till det vårt enträgna, långsiktiga arbete med att framföra våra åsikter och ställa "jobbiga" frågor när det behövs.

    För Skänninges del är det mycket roligt att se engagemanget kring stadshotellet och det uppsving som kan följa däromkring. Det gäller dock att fler visar positiv anda och vågar hänga på tåget (inte enbart turisttåget som väntas komma...) i stället för att motarbeta uteserveringar och andra former av liv och rörelse.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.