Fortsätt till huvudinnehåll

När byggnadsnämnden tog kyrkan i örat






Ta en titt på bilden här ovan. En 1 880 kvadratmeter stor damm som underlättar bevattningen på Mjölby kyrkogård. Inget konstigt med det. En sådan anläggning med stora ytor att bevattna kräver en ordentligt tilltagen damm.
Men byggnads- och räddningsnämndens protokoll från majmötet (§ 90) vittnar om komplikationer under dess tillblivelse.

Dammbygget är inget hafsverk. Redan 2009 träffades representanter för Folkunga pastorat, Mjölby kommun och Länsstyrelsen där pastoraret informerade om vilka åtgärder som väntade anläggningen de närmaste åren, bland annat denna damm.

Projektet tog en mer konkret form våren 2013 när man kontaktade Mjölby kommun och övriga intressenter om den blivande dammen. Så långt allt väl men i februari i år informeras byggnadskontoret om att pastoratet anlagt en damm med tillhörande ledningar utan marklov och startbesked. Någon vecka senare ansökte pastoratet om marklov i efterhand vilket beviljades.

Byggnadsnämnden hade därmed laglig rätt att kräva en byggsanktionsavgift som efter en krånglig kalkyl hamnade på en slutsumma av 83 916 kr. Pastoratet bestred avgiften och menade att ingen tjänsteman upplyst dem om att bygget krävde marklov. Byggnadsnämnden ansåg att det fanns förmildrande omständigheter och beslöt att sätta ner avgiften till en fjärdedel eller 20 979 kr. Så kan det gå när inte haspen är på.

Nu kan man kanske tycka att Folkunga pastorat blivit utsatt för ett byråkratiskt pedanteri men jag har motsatt åsikt. Pastoratet är stort och dess chefer ska ha tillräcklig kompetens för att kunna regelverket i detalj. Byggnadsnämnden är ingen vanlig nämnd utan en myndighet som dömer efter lagen. Pastoratet kan vara glada över att nämnden fixar en 75-procentig rabatt. Under de år jag bevakat Mjölby kommun har inga svartbyggande privatpersoner fått 75 procents rabatt när de drabbats av byggsanktionsavgifter.

En mindre tolerant person än jag skulle känna skadeglädje när offentliga institutioner ryker i luven på varandra, men o nej så gemen är inte jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna