Fortsätt till huvudinnehåll

Stenson, Norén eller Hanson



Nordea Masters har smugit igång på PGA National i Bara. Det känns som om det är för tidigt på säsongen denna blåsiga och kalla vår. Det tidigare speldatumet i slutet av juli efter the Open kändes mer rätt.

Golftävlingarna på TV de båda inledande dagarna kan vara ganska sömniga tillställningar men jag tittar för jag är nyfiken på banan. Tydligen en öppen, relativt flack sådan där vinden får fritt spelrum. (Hoppsan nu gjorde Peter Hanson en birdie men den får vi inte se i bild.)

Mina bästa golfminnen live är annars från skånska golfbanor i varmt och vackert juliväder. Det var magnifikt att se Nick Faldo klyva Barsebäcks fairways med mäktiga drivar och dito kliv 1992 och Jocke Häggmans seger några år senare. Känslan blir inte sämre av att jag spelat Barsebäck några gånger.

Faldos uppvisning och Greg Normans 64:a sista dagen på Vasatorp 1980 är det bästa jag sett i golfväg. Oavgjort i den matchen. Ballesteros på Linköping några år senare nådde inte samma höjder.

Jag skriver som kvällstidningarna brukar göra. Denna utrustning har inget med innehållet i denna artikel att göra. Mulltoan med innehåll tillhör Björn Fredell.
Jag har en känsla av att svensk golf i allmänhet och sändningarna från PGA National i synnerhet skulle må bra av en svensk i topp på söndag eftermiddag. Stenson, Norén eller Hanson? Stenson är det största namnet men jag håller lite på Norén och Hanson som kommit tillbaka från långvariga skador.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.