Fortsätt till huvudinnehåll

Stenson, Norén eller Hanson



Nordea Masters har smugit igång på PGA National i Bara. Det känns som om det är för tidigt på säsongen denna blåsiga och kalla vår. Det tidigare speldatumet i slutet av juli efter the Open kändes mer rätt.

Golftävlingarna på TV de båda inledande dagarna kan vara ganska sömniga tillställningar men jag tittar för jag är nyfiken på banan. Tydligen en öppen, relativt flack sådan där vinden får fritt spelrum. (Hoppsan nu gjorde Peter Hanson en birdie men den får vi inte se i bild.)

Mina bästa golfminnen live är annars från skånska golfbanor i varmt och vackert juliväder. Det var magnifikt att se Nick Faldo klyva Barsebäcks fairways med mäktiga drivar och dito kliv 1992 och Jocke Häggmans seger några år senare. Känslan blir inte sämre av att jag spelat Barsebäck några gånger.

Faldos uppvisning och Greg Normans 64:a sista dagen på Vasatorp 1980 är det bästa jag sett i golfväg. Oavgjort i den matchen. Ballesteros på Linköping några år senare nådde inte samma höjder.

Jag skriver som kvällstidningarna brukar göra. Denna utrustning har inget med innehållet i denna artikel att göra. Mulltoan med innehåll tillhör Björn Fredell.
Jag har en känsla av att svensk golf i allmänhet och sändningarna från PGA National i synnerhet skulle må bra av en svensk i topp på söndag eftermiddag. Stenson, Norén eller Hanson? Stenson är det största namnet men jag håller lite på Norén och Hanson som kommit tillbaka från långvariga skador.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom