Fortsätt till huvudinnehåll

Tappade hakor över vita rockar



Av hälsoskäl tvingas jag ofta besöka det lokala apoteket. Alltid är det något av mina dagliga läkemedel som kräver påfyllning. Besöken är inte nöjsamma och då är det inte hålet i plånboken jag tänker på i första hand. Jag märker att sedan apoteksreformen har sortimentet förändrats och hudkrämer, vitaminpiller, tandvårdsprodukter, hårborstar och solskyddsmedel tar en allt större del av försäljningsytan. Skälet är naturligtvis att dessa icke receptbelagda varor har en större vinstmarginal.

För tillfället skymmer stora reklamtavlor för solskyddsmedel sikten för dem som väntar på sin tur för att få sina recept expedierade. Nummertavlorna syns helt enkelt inte. Borden med allehanda onödiga produkter underlättar inte manövreringen av rullatorer och barnvagnar.

Det här plottrandet med allehanda varor kan få oönskade konsekvenser. För en tid sedan inträffade en olycka när en man i 70-årsåldern snubblade över en korg med hudvårdsprodukter. Jag hörde hur hans knä smashade mot det hårda golvet. Han var snabbt på fötter, grimaserande av smärta och lämnade lokalen. Det är ju så genant att gå i däck på offentlig plats. Ingen ur personalen reagerade eller hjälpte den olycklige på fötter. Bara tappade hakor över vita rockar.

Till slut reagerade en personal och ställde tillbaka korgen med på samma olycksaliga ställe, den hade ju blivit rubbad ur sitt läge minsann. Jag blev irriterad, klev fram och sparkade korgen så långt in under bordet jag kunde, ur vägen för kunderna. Ingen kommentar. Jag vet inte om det var personalens tafatthet eller den korkade placeringen av korgen som irriterade mig mest.

Apotek Hjärtat i Mjölby bör bygga om eller bygga ut till större lokaler. Grannlokalen står tom. Omsorgen om kunderna bör gå före jakten på profiten.

Som framgår av bifogade länk äger ICA-gruppen Apotek Hjärtat sedan november 2014. Köpesumman var 5,7 miljarder kr. Läkemedel är big business. Resurser saknas icke.

http://www.svd.se/ica-koper-apotek-hjartat

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom