Fortsätt till huvudinnehåll

Tappade hakor över vita rockar



Av hälsoskäl tvingas jag ofta besöka det lokala apoteket. Alltid är det något av mina dagliga läkemedel som kräver påfyllning. Besöken är inte nöjsamma och då är det inte hålet i plånboken jag tänker på i första hand. Jag märker att sedan apoteksreformen har sortimentet förändrats och hudkrämer, vitaminpiller, tandvårdsprodukter, hårborstar och solskyddsmedel tar en allt större del av försäljningsytan. Skälet är naturligtvis att dessa icke receptbelagda varor har en större vinstmarginal.

För tillfället skymmer stora reklamtavlor för solskyddsmedel sikten för dem som väntar på sin tur för att få sina recept expedierade. Nummertavlorna syns helt enkelt inte. Borden med allehanda onödiga produkter underlättar inte manövreringen av rullatorer och barnvagnar.

Det här plottrandet med allehanda varor kan få oönskade konsekvenser. För en tid sedan inträffade en olycka när en man i 70-årsåldern snubblade över en korg med hudvårdsprodukter. Jag hörde hur hans knä smashade mot det hårda golvet. Han var snabbt på fötter, grimaserande av smärta och lämnade lokalen. Det är ju så genant att gå i däck på offentlig plats. Ingen ur personalen reagerade eller hjälpte den olycklige på fötter. Bara tappade hakor över vita rockar.

Till slut reagerade en personal och ställde tillbaka korgen med på samma olycksaliga ställe, den hade ju blivit rubbad ur sitt läge minsann. Jag blev irriterad, klev fram och sparkade korgen så långt in under bordet jag kunde, ur vägen för kunderna. Ingen kommentar. Jag vet inte om det var personalens tafatthet eller den korkade placeringen av korgen som irriterade mig mest.

Apotek Hjärtat i Mjölby bör bygga om eller bygga ut till större lokaler. Grannlokalen står tom. Omsorgen om kunderna bör gå före jakten på profiten.

Som framgår av bifogade länk äger ICA-gruppen Apotek Hjärtat sedan november 2014. Köpesumman var 5,7 miljarder kr. Läkemedel är big business. Resurser saknas icke.

http://www.svd.se/ica-koper-apotek-hjartat

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.