Fortsätt till huvudinnehåll

Norska eller svenska?



Norra hamnen.

Norska eller svenska?  Vilken kassa du än närmar dig i Strömstad får du frågan. Och i hög grad blir norska svaret. Gränshandeln i norra Bohuslän måste vara unik i Sverige konstaterar jag efter en weekend på orten.

Norska bilar av olika storlekar inte sällan stora SUV-ar), norska båtar i vikar och fjordar dominerar blickfånget och på restaurangen och kaféer klingar norskan mest och högst.

Det började med ett besök på Systembolaget där kassörskan var en norska. Döm om min förvåning när vi upptäckte ännu ett Systembolag i ett köpcentrum någon kilometer därifrån. Och jag som av lokala kommunpolitiker fått höra att Systembolaget har principen ”en kommun en butik” när det gäller små kommuner. Undantaget heter förstås Strömstad.

Norrmännen har stor köpkraft (oljepengar) och priserna i Norge är höga på livsmedel, alkohol och textilvaror och det är anledningarna till att norrmännen söker sig över gränsen. Och så här ser det ut året runt försäkrar ortsborna.
Sydkoster och dess Naturum.
 
Bra eller dåligt? Hopplöst för en lekman att svara på men köpmännen i Strömstad och arbetsmarknaden i stort måste vara vinnare i den här ekvationen. Under vår vistelse där öppnades en galleria i en storlek och av en standard som inte kan vara möjlig i någon annan svensk kommun med bara 15 000 invånare. Vem är gammal nog att minnas när svenskar åkte till Norge för att köpa billigt socker och margarin?

Men turister gör väl annat än äter och dricker? Den som gillar båtar, lummiga öar och karga granithällar får sitt lystmäte stillat. Koster var en angenäm upplevelse en halvtimmes båtfärd från Norra Hamnen. Maj och september är bäst, deklarerade en av öarnas 330 bofasta invånare. I juli är det alldeles för möe fölk. Hotellet bjöd på god mat och höga priser. Flera räktrålare är baserade på Koster.

Två närbelägna golfklubbar finns också, Strömstad GK och Dynekilens GK, men vi hann inte med något spel där. Man får inte allt här i världen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom