Fortsätt till huvudinnehåll

LHC och Rejmes har knutit hymens band



Correns årliga hockeybilaga dimper ner i brevlådan. Javisst ja, hockeypremiär på onsdag.  Hög tid att krama kulorna ur annonsmarknaden.

Vid en genombläddring av det 32 sidor tjocka magasinet slår det mig att Rejmes står för hela annonsinnehållet. Ingen annan annonsör sticker upp. Det är reklam för Rejmes produkter Volvo, Renault, Ford och Dacia på drygt tio sidor (kan du tänka dig att en välbetald hockeyspelare fräser iväg i en Dacia?). Asklings, Engström, Appelskogs m fl bilnasare gör sig tydligen inte besvär. Vad säger Konsumentverket om detta monopol för ”blindarbeten från Hisingen”. Ishockeyn är duktig på att knyta hymens band med storfinansen.

Hursomhelst är det trevlig läsning med några överraskande inslag. Jag läste med stort intresse intervjun med länets domare. Det är sällan domarna kommer till tals under serielunken. Den här publikationen är vida överlägsen den golfbilaga som marknadsavdelningen gav ut för några år sedan. Den här publikationen är gjord av proffs.
                                          
  *



Så kom den då: nyheten som Ödeshögs förra kommunalråd Michael Cornell längtat efter i flera år. Peab kastar loss och bygger ett 30-tal lägenheter i Hästholmens hamn. Bostadsrätter i de flesta större lägenheterna medan det kommunala bostadsbolaget hyr ut ettor och tvåor. Närheten till Vätterns vatten lockar och enligt Peab är det störst efterfrågan på de stora lägenheterna (133 kvm) på översta våningsplanet. Välbärgade pensionärer som sålt sina villor är förstås målgruppen. Det är väl enda gången som pensionärer står i fokus för marknadsförarnas intresse. Med sådant tillskott av nya invånare kanske det till och med blir en livsmedelsaffär i byn. Men var finns bilparkeringen?

Som uppvuxen i Motala har jag svårt att förstå vurmen för sjövatten. Hur kul är det att titta ut över grå vattenytor åtta månader om året?

Sol, hav och salta bad. Åtminstone kalla bad.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.