Fortsätt till huvudinnehåll

LHC och Rejmes har knutit hymens band



Correns årliga hockeybilaga dimper ner i brevlådan. Javisst ja, hockeypremiär på onsdag.  Hög tid att krama kulorna ur annonsmarknaden.

Vid en genombläddring av det 32 sidor tjocka magasinet slår det mig att Rejmes står för hela annonsinnehållet. Ingen annan annonsör sticker upp. Det är reklam för Rejmes produkter Volvo, Renault, Ford och Dacia på drygt tio sidor (kan du tänka dig att en välbetald hockeyspelare fräser iväg i en Dacia?). Asklings, Engström, Appelskogs m fl bilnasare gör sig tydligen inte besvär. Vad säger Konsumentverket om detta monopol för ”blindarbeten från Hisingen”. Ishockeyn är duktig på att knyta hymens band med storfinansen.

Hursomhelst är det trevlig läsning med några överraskande inslag. Jag läste med stort intresse intervjun med länets domare. Det är sällan domarna kommer till tals under serielunken. Den här publikationen är vida överlägsen den golfbilaga som marknadsavdelningen gav ut för några år sedan. Den här publikationen är gjord av proffs.
                                          
  *



Så kom den då: nyheten som Ödeshögs förra kommunalråd Michael Cornell längtat efter i flera år. Peab kastar loss och bygger ett 30-tal lägenheter i Hästholmens hamn. Bostadsrätter i de flesta större lägenheterna medan det kommunala bostadsbolaget hyr ut ettor och tvåor. Närheten till Vätterns vatten lockar och enligt Peab är det störst efterfrågan på de stora lägenheterna (133 kvm) på översta våningsplanet. Välbärgade pensionärer som sålt sina villor är förstås målgruppen. Det är väl enda gången som pensionärer står i fokus för marknadsförarnas intresse. Med sådant tillskott av nya invånare kanske det till och med blir en livsmedelsaffär i byn. Men var finns bilparkeringen?

Som uppvuxen i Motala har jag svårt att förstå vurmen för sjövatten. Hur kul är det att titta ut över grå vattenytor åtta månader om året?

Sol, hav och salta bad. Åtminstone kalla bad.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom