Fortsätt till huvudinnehåll

"Många golfstjärnor är bonnläppar"


Göran Zachrisson har passerat zenit som kommentator men i Svensk Golf Podcast nr 20 är han i sitt esse. Intervjun är en översikt över 45 års svensk proffsgolf med tonvikt på Nordea Masters.

Zacke får frågor om förhållandet till golfstjärnorna och vad han tror om framtiden för Nordea Masters. Zacke var under en period osams med självaste Seve Ballesteros sedan spanjoren tyckt att reportern ställt indiskreta frågor om hans djupa och långa formsvacka.

”Många golfstjärnor är bonnläppar och saknar omdöme. Jag gör mitt jobb och det begriper inte alla. Man ska ha respekt för varandras yrkesroller”, sa Zacke.

Vad ska Masters ledning göra att för att återställa Masters till forna glansdagar?

”Det finns ett enkelt svar. Pengar och val av bana, är det väsentliga. Är prispengarna tillräckligt stora kommer stjärnorna”

Zacke tycker att Barsebäck har de bästa förutsättningar för Masters. Det är också Barsebäck som har publikrekordet med 122 000 åskådare över fyra dagar. Om Masters skulle permanentas på en bana är Barsebäck det givna valet.

Var står Masters om fem år, löd en fråga.

”Att tävlingen sänds direkt i TV och att övriga medier hänger på. Utan medierna kommer inte publiken.”

Så sant, så sant.

Tidningskommentarerna efter Nordea Masters på Hills är lagom entusiastiska. Jens Littorin på DN skriver att svensk golfpublik är värd Henrik Stenson och/eller Alexander Norén i startfältet. Många svenskar deltog i årets upplaga och veteranen Robert Karlsson, som närmar sig de 50, var bäste svensk vid sidan av Johan Carlsson. Ändå kom 70 000 åskådare i regnet. Jens Littorin ifrågasätter om Hills är rätt bana för Masters i fortsättningen.

Golfen är märklig. Det räcker inte med att Paul Waring spelar bra, går 14 under par och slår ut Thomas Aiken i särspel. Det ska helst vara ett känt namn som tillfredsställer publiken och medierna.

När detta skrivs skvalar regnet ner. Regnet ger fortsättningsvis nytt liv åt östgötska golfbanor och jag siktar på en runda i mitten av veckan. Troligen utan publik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom