Fortsätt till huvudinnehåll

Vem blir först? Blått eller rött?



Elektroniska valaffischer gäller i MJölby. Förutom Moderaterna har Liberalerna och Sverigedemokraterna hakat på det "nya" mediet. Någon som tänkt på att Lars-Åke är lik Hugh Grant?
Den lokala valkampanjen drar så sakteliga igång och på Facebook kan jag läsa att Mjölbymoderaterna fått draghjälp av Andreas Norlén (blivande justitieminister?). I måndags besökte sällskapet Vifolkagården, som drivs av Aleris, och den stora mjölkgården Bosgård i Västra Harg. Det senare helt logiskt eftersom lantbrukare dominerade partiets kommunlista för fyra år sedan.

Det är ju en händelse som ser ut som en tanke att Moderaterna besöker ett äldreboende som drivs av en privat utförare. Men det är inte partiets förtjänst att Vifolkagården drivs av Aleris utan den reformen genomfördes av Socialdemokraterna 2002 under stora konvulsioner i partiet. Hade inte Jörgen Oskarsson haft en så stark ställning personligen hade arbetarkommunen motsatt sig beslutet.

Sedan dess har också Slomarp privatiserats och då satt också S vid makten. När moderaten Monika Gideskog svingade kommunstyrelsens ordförandeklubba 2006-2010 genomfördes inga privatiseringar. Jag frågade Monika några gånger varför men fick svaret att socialnämnden inte har kommit med något sådant förslag. Det är inte alltid partitoppens intentioner får genomslag bland gräsrötterna.

Moderaterna överraskade mig med det första besöket på Brf Oljekrukan i 2014 års valrörelse. Fullmäktigekandidaten var en lantbrukare från Väderstad som vågat sig in i asfaltöknen. I 2010 års valrörelse fick vi besök av socialdemokraterna fyra gånger men förra gången dröjde det till några dagar före valet innan Anna Johansson dök upp tillsammans med riksdagsmannen Stor-Johan Andersson från Motala. Att nöta skosulor i trapporna är kanske en sport på utdöende?

På Brf Oljekrukan pågår en intensiv vadslagning om vilket parti som begår premiären. För aktuella odds hänvisas till BetOnet. Nä, tusan det där sista var en kvällstidningsvariant. Vad gör man inte för att hotta upp pensionärstillvaron när sibberatorn har pajat och grillen är förbjuden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom