Fortsätt till huvudinnehåll

Känner du igen dig?




Normalt sett brukar man plocka fram klubborna ur förråd och källarutrymmen så här års men våren 2020 är ingen normal vår. Det är ovisst om det blir något spel de närmaste månaderna. Men bara för att ni inte ska känna er alltför missmodiga ska ni få bekanta er med några av de golftyper jag lärt känna under drygt 40 års spel. Om du känner igen dig själv eller någon kompis är det naturligtvis en tillfällighet.

Prylgalningen. Känns igen på avstånd för han har ändan i vädret och näsan i bagen. Där finns liniment, halspastiller, bananer, chokladkaka, tre olika handskar, pannband, armband, halsband, tjock tröja, regnställ, keps, snusdosa och vattenflaska. Glömmer såväl penna som scorekort.

Namndropparen. En skicklig spelare med lågt handicap. Han spelar ofta och har det senaste i klubbväg. Först att prova custom fitting. Men hans bästa gren är name dropping. Stötte på Nick, Tiger, Gary, Henrik, Jesper och Alexander på Heathrow häromdagen. Tiger sa åt mig att lägga över högertummen så här. Henrik bjöd på bärs i baren.

Festprissen. Spelar inte en tävling under hela säsongen men dyker upp till herrgolfens avslutning för där vankas middag med tillbehör. Hans privata tävling slutar 03.00 efter många besök i stans vattenhål. Minns varken sitt eget resultat eller segrarens namn. En sann idrottstyp.

Den tankspridde. Glömmer möten, jobb och till och med små barn på stan. Men på golfbanan är han först på plats. ”Sitt inte där och såsa. Jag har en boll i rännan. Se till att du får på dig skorna så att vi kommer iväg”.

Styrelseledamoten missar ingen chans att påpeka vilket viktigt värv han utför. Han kan rabbla investeringskalkyler, beräkningar över medlemsutvecklingen och förbundets senaste statistik i sömnen. Han anser att styrelsen sammanträder för sällan. Någon gång i månaden får han tid över för en runda också.

Skräddarens favorit. Slår långt men snett och hamnar inte sällan i ruffen. Letar gärna på en plats där kamraterna inte letar. Hittar alltid bollen ”fem i tolv”. Borde egentligen vara skräddarens favorit då hålet i fickan är stort nog för att rymma en Top Flite Magna.

Den obekymrade. Lika glad över en dubbelbogey som en birdie. Pladdrar obekymrat vidare och drar historier i stil ”har ni hört den där om paret som kopulerade i sexans bunker?” Saknar aldrig spelkompisar.

Pappas pojke är en udda typ i medlemskollektivet. Attributen är fem dagars skäggstubb, trasiga jeans och en urtvättad T-shirt. Peak Performance är definitivt inte hans klädmärke. Klubborna är slitna och lädergreppen blanka som nyspolad is. I den gamla smärtingbagen ligger ett väl tummat exemplar av P(r)oletären. Han blänger föraktfullt under lugg på övriga medlemmar när han dricker en slät kopp kaffe på serveringen. När han lämnar parkeringen gör han det i pappas BMW X 7. (Med ratten kvar).

Pensionären. Hans ronder blir allt färre och resultaten allt sämre. Men karln är övertygad om att den flera år långa formsvackan är tillfällig och kan botas med nya klubbor. Hans favoritposition är yttersta hörnet av serveringen där han kommenterar puttarna på 18:e green. Han missar aldrig ett tillfälle att berätta att här gjorde han HIO i juni 1990. Ha fördrag med åldringen. En vacker dag sitter du där själv med samma agenda.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom