Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt användningsområde för Plastic Padding



Några noteringar om veckan som gått.
-      I fredags gjorde jag årets golfpremiär på Vadstenabanan i ett sagolikt varmt och vackert väder. Sydvästen som i vanliga fall plågar en på banans södra halva var mild och vänlig denna dag. Jag vet inte om Vadstena ligger i en annan klimatzon än Mjölby för på den senare är det inte premiär förrän till påsk. På Vadstenas hål nr 15 (par 5) väntade en överraskning. På hålets vänstra sida finns numera en stor damm som har dubbla syften. Dammen gör hålet svårare och hindrar till och med långt slående juniorer att gå upp på green på två slag. Det andra är att dammen samlar upp vatten från de intilliggande åkrarna. Lantbrukarnas gödning går till banan och inte ut i Vättern. Samtidigt ökar bevattningsmöjligheterna under torra somrar. Golfen är väldigt populär i dessa tider med coronavirus. Frisk luft och högst fyra personer i sällskap och inte behöver man pussas och kramas för att man gjort en bogey.

-       En sprucken gammal tandlagning ställde till problem i helgen. Godis är livsfarligt. Jag härdade ut till måndagsmorgonen och ringde Folktandvården. Nej, var beskedet, vi tar inte emot dig. Men det är ju akut invände jag. Nej, vi räknar inte fraktur som akut svarade sköterskan och rekommenderade inköp av en provisorisk lagning som heter Cavit-W. Rengör ytan först och tryck dit medlet mot den sargade tanden. Funderade en stund. Cavit måste vara den medicinska motsvarigheten till Plastic Padding men dyrare. Ni som varit med tillräckligt länge känner igen Plastic Padding som lagade rosthålen på din gamla VW eller Volvo Amazon.

-        Hamstringen av toalettpapper har gett upphov till en del mer eller mindre lyckade skämt inte minst på Facebook. Ett konditori i Mjölby säljer bakelser utformade som toapappersrullar berättar Corren. Undrar vad det är för naturlag som säger att Öst Medias tidningar måste skriva reklamartiklar om alla fånigheter som företagarna hittar på?








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.