Dagens varuutbud är fantastiskt. Mobiltelefoner med så avancerade funktioner att en normalsvensk inte utnyttjar hälften. Stora TV-apparater med fantastisk bild och pålitlig driftsäkerhet till överkomligt pris. Små, välljudande musikanläggningar för ett par tusenlappar. Snygga och varma vinterkläder.
Men när vi kommer till en så vardaglig vara som snöskyfflar gapar vanligtvis välfyllda affärer tomma. Den snö som föll för en månad sedan har ställt till problem för alla i distributionsledet. Att snöskyfflarna tog slut förra vintern kan jag ha viss fördragsamhet med, men att ingen affärsman hade fantasi nog att lägga upp rimligt stora lager inför denna vinter övergår mitt förstånd. Här har både tillverkare och detaljister missat chansen till lättförtjänta slantar. Till och med senaste decenniets stora affärssuccé Ö&B har missat detta.
Det rör sig knappast om några högteknologiska produkter. Vad kostar det att tillverka en lagom bukig plastform med en skyddande plåtkant kompletterat med ett träskaft?
När jag läste företagsekonomi för många år sedan förordade min skånske lärare följande nordiska arbetsfördelning: surmulna svenskar tillverkar i verkstan, lättsamma danskar bjuder på öl och smörrebröd och säljer, norrmän med sjöben fraktar prylarna på sina många fartyg.
Så här några decennier senare slår det mig att han glömde finnarna. Men det var långt före Nokia.
Kommentarer
Skicka en kommentar