Fortsätt till huvudinnehåll

Bocksholm läcker - Skänninge Gnäll hotar


Hur länge håller en träbåt? Inte mer än sex år om man ska tro en artikel i Corren idag. Sommaskeppet Bocksholm tar in vatten och är inte längre konkurrensduglig i Sommarodden får vi veta. Av det skälet har roddarna vänt sig till kommunen med begäran om ekonomisk hjälp till bygget av ett nytt Sommaskepp. Men kommunstyrelsen säger nej och hänvisar roddarna till Stiftelsen Sommen där kommunalrådet Per-Arne Larsson passande nog också är kapten på skutan.

Det var andra tongångar när Bocksholm byggdes för ett antal år sedan och undertecknad och fotografen Jalle Asklund gjorde ett reportage under byggnadstiden. Då framställdes Bocksholm som en Sommens vinthund som skulle sätta konkurrenterna från Malexander och Torpa på plats. Men de optimistiska byggarna kanske glömde bort att trä torkar om det ligger på land.

Och varför ska skattebetalarna betala för att enskilda personer ska utöva sin fritidssysselsättning?

Boxholmarna kan kanske få in en grundplåt till nybygget genom att sälja den uttjänta Bocksholm till Mjölby. Den färden var ju så vinglig senast att det spelar väl ingen roll om galärslavarna blir blöta om tårna.

I Mantorp ser Göran Lindqvist slutet på Leaderprojektet ”Hjärtat i Mantorp”. Han kommer inte att sakna det för all EU-byråkrati gör honom vansinnig. Det skulle varit intressant om Göran hade fått möjlighet att utveckla det svaret. Han har rätt i sin analys att Mantorpsborna inte känner varandra för det saknas mötesplatser. De allra flesta jobbar och gör sina inköp i Linköping. På torsdag ska kommunchefen Peter Karlsson komma till Missionskyrkan för att svara på Mantorpsbornas frågor.

Vi bläddrar vidare till insändarsidorna där en representant för Skänninge Gnäll inte bara vill bojkotta 40-årsjubileet utan också ställa in hela arrangemanget. Skribenten tycker uppenbarligen att Mjölby tyranniserat Skänninge, Normlösa och Väderstad i 40 år. Han hotar med tråkigheter i stadshuset på lördag.

Det skulle naturligtvis vara en intressant krydda åt jubileumsfirandet om åldriga Skänningebor går till aktion beväpnade med hötjugor och potatislårar. Bäst att plocka fram den gamla hockeyhjälmen ur garderoben.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna