Fortsätt till huvudinnehåll

Misslyckad skorstenssprängning i Boxholm

Sveriges Television gör ett provprogram i Boxholm och Boxholmsborna går man ur huse för at berätta om sin hemort. Aldrig är lokalpatriotismen så stark som när SVT dyker upp med sina kameror.

Det är inte första gången som SVT visar Boxholm uppmärksamhet. I början av 1980-talet spelade bolaget in Indiankojan (sändes 1983), en barn- och ungdomsserie i sex avsnitt i Boxholm. Huvudrollsinnehavare var den kända och uppskattade finlandssvenska aktrisen Birgitta Ulfsson.

Filmteamet tillbringade hela sommarhalvåret i Boxholm och möblerade om i förstan. Bland annat försågs en damfrisering på Nygatan, mittemot Correns redaktion på Storgatan 25, med en systembolagsskylt. Det tog rent komiska vändningar när en genomresande Stockholmare ryckte i den låsta dörren en fredagseftermiddag. Han såg tvivlande ut när jag förklarade att den gröna skylten var fejk på grund av en filminspelning och att orten saknade systembolag.

Året därpå återkom SVT för att spela in ett avsnitt av Lykkeland (sändes 1984), filmen om Ernst Rolfs liv. Operasångaren Hans Josefsson spelade huvudrollen och jag minns att inspelningen innehöll mycket väntan och under väntetiden intervjuade jag huvudrollsinnehavaren. Jag var också statist för första men inte sista gången i mitt liv. Produktionsledaren var samma kvinna som ledde inspelningen av Indiankojan och hon sa att hon var mycket förvånad över att återvända till denna lilla bruksort två gånger inom loppet av ett år. Skälet till att man valde Boxholm var att scenbyggnaden och salongen i Folkets Park var av typisk 20-talsarkitektur, vilket saknades på andra håll i Sverige.

En annan dramatisk händelse på 1980-talet var sprängningen av de två skorstenar som hörde till den nedlagda martinugnen. Två tillfällen var inplanerade under lördagen och söndagen. Min kollega Sven Fransson var på plats med sin kamera och såg hur skorsten nr 1 lade sig snyggt och prydligt i Svartån. Sprängning nr 2 gick åt helvete för att tala klarspråk. Tegelkolossen rasade åt motsatt håll föll över ett ställverk som kollapsade. Följden blev ett dygns strömavbrott som drabbade både många hushåll och produktionen i varmvalsverken.

Jag hittade den ansvarige sprängledaren i Göteborg på måndagsförmiddagen och genomförde en intervju. Han var uppskärrad och kunde inte riktigt redogöra för vad som gått snett.

Den öppna uppgörelsen mellan Per-Arne Larsson och Johan Birath efter valet 2002 är också intressant nutidshistoria. Beslutet om vem som skulle bli kommunalråd fattades efter sluten omröstning i den socialdemokratiska arbetarkommunen. Birath fick flest personkryss i valet men Larsson hade bättre förankring i partiet och blev den som valdes. Som bekant sitter han kvar fortfarande. En direkt konfrontation av detta slag inom socialdemokratin har jag inte upplevt vare sig förr eller senare i västra Östergötland.

När det gäller dramatik slår förstås inget polismorden i Malexander i maj 1999. Men det platsar kanske inte i den typ av program som förbereds just nu.

Av tradition i Boxholm kallas de centrala delarna av tätorten för förstan. Torget, kommunhuset, ICA och Konsum etc.

Kommentarer

  1. Vet man exakt vilket år Indiankojan spelades in ?
    80, 81 eller 82 borde det varit.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna