Pang Da och Youngman köper Saab och allt är frid och fröjd? Tidskriften Fokus sätter nytt perspektiv på affären och berättar om de kinesiska företagens egentliga motiv för att köpa Trollhättans stolthet. Bakgrunden står att finna i den vildvuxna flora av hundratalet biltillverkare i det enorma landet. Några måste bort, anser regeringen, men vilka?
Först och främst ska det konstateras att Pang Da och Youngman inte är några tillverkare utan återförsäljare. Med 40 000 sålda bilar i fjol har företaget en marknadsandel på 0,2 procent. Som en jämförelse kan nämnas att Volvos ägare Geelys marknadsandel är 2,3 procent. Inga direkt imponerande siffror.
Genom att köpa Saab hoppas Pang Da och Youngman att stärka sina aktier på den inhemska marknaden och finna nåd inför myndigheternas granskning. Regeringen har dragit slutsatsen att många tillverkare är för små och olönsamma för att klara sig på sikt. Fokus jämför med hur den amerikanska bilindustrin såg ut i början av 1900-talet. De marknadsekonomiska utslagningsmekanismerna där olönsamma företag går i konkurs eller köps upp av duktigare konkurrenter fungerar inte i Kina. Tillgången på billiga lån ger företagen konstgjord andning.
För att affären ska bli verklighet måste främst två faktorer fungera. Regeringens planeringsorgan NDRC måste godkänna affären liksom tidigare ägaren General Motors. Det senare har egna intressen i Kina med två samarbetspartners.
Enligt professor Ari Kokko vid Handelshögskolan i Köpenhamn finns förutsättningar att Saabförvärvet kan lyckas men fortfarande återstår knäckfrågan. Varför skulle två kinesiska företag lyckas staga upp Saab, ett bilmärke med dokumenterad oförmåga att gå med vinst? På den frågan har Ari Kokko inget definitivt svar.
Sista ordet är inte sagt om Saab som under senaste året åstadkommit fler tidningsrubriker än bilar.
Kommentarer
Skicka en kommentar