Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen spelar banjo i skogen



Jag är medlem i HSB och får förbundets tidning ”Hemma i HSB”. En till förväxling lik andra tidningar fylld med ”feelgod”, matlagning och heminredningstips. Anledningen till att jag överhuvudtaget öppnar den är att sex sidor i mitten är vikta för den lokala föreningen – i mitt fall HSB Östergötland, varav en sida fylls av vd:s funderingar.

Och vad får vi läsa på övriga sidor? Jo, reklam för nya spännande, penningslukande projekt i Linköping. Det är Brf Banken, det är Brf Hagaberg och Brf Folkets Park i varje nummer med insatser på en miljon eller mer. Någon värld väster om Linköping existerar tydligen inte i denna tidning.

I det största reportaget får vi träffa ett äldre par som bott i Hagaberg i sex år men som nu är beredda att flytta. Varför de ska flytta från det förträffliga Hagaberg får man inte veta så det är fritt fram för egna tolkningar. Kanske har pengarna tagit slut, vad vet jag?

När ska redaktionen fatta att det finns flera välmående, välskötta föreningar i t ex Mjölby, Motala och Vadstena, en del så gamla som 60-70 år och som erbjuder en hyfsad boendemiljö för människor i normala inkomstlägen. Hur ser vardagen ut, bekymmer och glädjeämnen? Vad har till exempel hänt med fritidsområdet Västanvik vid Vätterns strand norr om Motala och som exploaterades av HSB på 1960-talet?

Visst är Linköping drivmotorn i regionen med en helt annan och köpstarkare befolkning än i småorterna men någon enstaka gång kan väl reporter och fotograf sätta sig i bilen och köra några mil västerut? Det är inte farligt och ingen spelar banjo i skogen.

Så länge redaktionen erbjuder denna magra och ensidiga kost behöver inte publikationen skickas till mitt hem fortsättningsvis.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom