Jag är medlem i HSB och får förbundets tidning ”Hemma i HSB”. En till förväxling lik andra tidningar fylld med ”feelgod”, matlagning och heminredningstips. Anledningen till att jag överhuvudtaget öppnar den är att sex sidor i mitten är vikta för den lokala föreningen – i mitt fall HSB Östergötland, varav en sida fylls av vd:s funderingar.
Och vad får vi läsa på övriga sidor? Jo, reklam för nya spännande, penningslukande projekt i Linköping. Det är Brf Banken, det är Brf Hagaberg och Brf Folkets Park i varje nummer med insatser på en miljon eller mer. Någon värld väster om Linköping existerar tydligen inte i denna tidning.
I det största reportaget får vi träffa ett äldre par som bott i Hagaberg i sex år men som nu är beredda att flytta. Varför de ska flytta från det förträffliga Hagaberg får man inte veta så det är fritt fram för egna tolkningar. Kanske har pengarna tagit slut, vad vet jag?
När ska redaktionen fatta att det finns flera välmående, välskötta föreningar i t ex Mjölby, Motala och Vadstena, en del så gamla som 60-70 år och som erbjuder en hyfsad boendemiljö för människor i normala inkomstlägen. Hur ser vardagen ut, bekymmer och glädjeämnen? Vad har till exempel hänt med fritidsområdet Västanvik vid Vätterns strand norr om Motala och som exploaterades av HSB på 1960-talet?
Visst är Linköping drivmotorn i regionen med en helt annan och köpstarkare befolkning än i småorterna men någon enstaka gång kan väl reporter och fotograf sätta sig i bilen och köra några mil västerut? Det är inte farligt och ingen spelar banjo i skogen.
Så länge redaktionen erbjuder denna magra och ensidiga kost behöver inte publikationen skickas till mitt hem fortsättningsvis.
Kommentarer
Skicka en kommentar