Fortsätt till huvudinnehåll

Jag mindes fel

Idag måste jag krypa till korset och rätta mig själv. I ett inlägg den första maj i fjol berättade jag om en match på Idrottsparken där MAIF mötte Åtvidaberg och Sigge Stenson blev utvisad efter en bröstvärmare på hela fotbolls-Sveriges gullgris, Roger Magnusson. Men den uppgiften var felaktig. Det var Eilert Kautto som förpassade Magnusson till kolstybben.

Jag fick tillfälle att kolla uppgiften igår när jag träffade Sigge Stenson inför hans 80-årsdag på tisdag. Sigge var alltså oskyldig. Den gamle backen var annars sig lik, lika rakryggad som vanligt och på näsan hängde ett par moderiktiga solbrillor. Han kunde inte låta bli att känna på IP:s nyanlagda konstgräsmatta.

Men Sigge berättade om en annan match mot Åtvidaberg på 60-talet.

”Det lär finnas en bild i arkivet på MT eller Corren där jag syns i förgrunden och det ligger tre Åtvidabergare på löparbanan. Det var jag som skickade ut dem” berättade han med ett garv.

Men Sigge säger att han inte var någon ful spelare. Han har aldrig varit utvisad, bara några varningar då och då.

Jag ber om ursäkt för den felaktiga uppgiften. Min enda förklaring är matchen spelades för 50 år sedan.

Förresten, har ni tänkt på att det snart är kulan i luften igen. Efterlängtad av alla små och stora pojkar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom