Fortsätt till huvudinnehåll

Jag bävar



Det blåser nordlig motvind för ishockeyn. NHL ligger för fäfot, KHL engagerar inga svenskar och en medelmåttig elitserie tappar publik.

På det lokala planet är det inte skojigare. LHC ligger i tabellens mittfält och är knappast någon guldkandidat. Mjölby Hockey sladdar i tabellen i div I E och i Norrköping gör Vita Hästen ett nytt misslyckat försök att avancera ett pinnhål i seriesystemet. (Be mig inte redogöra för hockeyns seriesystem).

Och så har vi flaggskeppet Tre Kronor, det stolta landslag som för många år gjorde hockeyn folkkärt via TV-rutan. Torsdagens utklassningsförlust i Channel One Cup mot Ryssland (1-5) var den sjunde raka förlusten i de där turneringarna som ingen kan namnen på. Sjunde raka och Pär Mårts blir allt glåmigare bakom glasögonen.

Devalveringen av Tre Kronor visar sig också i valet av TV-kanal. TV 10 är ingen kanal som förknippas med stora idrottsevenemang och jag vet inte hur många som har tillgång till den. Fortsättning följer mot Finland i eftermiddag. Jag bävar.

Idrottsliga konjunkturer går upp och ner och jag hoppas att Tre Kronor skärper sig inför hemma-VM om några månader. Annars får slipsnissarna på förbundet uppsöka arbetsförmedlingen.
Tur att jag har spansk ligafotboll i Canal C More och Viasat Golf att tillgå denna helg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom