Sportspråket har
sina ofta kritiserade klyschor, protokollsvenskan och juristprosan är inte lättillgängliga.
Men den sämsta avarten av svenska språket heter Företagsekonomiska. Det senares
kännetecken är stor mängd av ekonomiska klichéer av hög abstraktionsgrad
infogade i ett sammanhang som gör att texten kan tolkas hur som helst. De stora
drakarnas ekonomijournalister har ett annat namn för företeelsen, corporate bullshit.
Exemplet nedan är hämtat från Affarsliv 24.coms slasktratt
där pressmeddelanden från företag och organisationer dumpas obearbetade. Troligen
en ursäkt för att slippa publicera dem i papperstidningarna.
Budskapet är att
nu har också Mjölby och Åtvidaberg sällat sig till som partners i marknadsföringsbolaget
East Sweden (f d fjärde glesbygdsregionen). Detta enkla faktum får skribenten
att ta till brösttoner. Han använder alla till buds stående klyschor för att
sälja in budskapet. Det är bara spetskompetens, företagskluster och
resursallokering som saknas.
Mjölbys kommunchef Dag Segrell uttalar sig.
- -
Vårt steg in i samarbetet stärker vår synlighet
som en attraktiv kommun att leva och bo i.
Attraktiv kommun? Det måste vara förskolan Mögelgården han
tänker på. Han säger dock inget om turistattraktionen i Viringerondellen.
Åtvidabergs kommunchef Kerstin Skarin vill inte vara sämre.
- Vi har precis inlett ett omfattande arbete kring att stärka omvärldens
syn på vår kommun med fokus på bland annat besöksnäringen, att vidga kontexten
och utöka samarbetet med regionala företrädare känns helt rätt.
Mot slutet av texten
har skribenten fått upp ångan. För att locka till sig de skarpaste hjärnorna
måste länet också erbjuda bra boende och en varierad och stimulerad fritid. I
kampen om de skarpaste hjärnorna är kommunerna de viktigaste pusselbitarna.
Skarpaste hjärnorna? I förhållande till vadå? Är det
forskarämnen vid Yale, Harvard, Oxford och Cambridge han vill ha hit?
För säkerhets skull
citerar skribenten sig själv i sista stycket.
Vilket studieförbund är först med att erbjuda kurser i
Företagsekonomiska?
Nedan återger jag pressmeddelandet oavkortat. Jag klandrar
dig inte om du inte orkar läsa till slutet.
Från och med årsskiftet 2013 återfinns både Mjölby och Åtvidaberg i den
växande skaran som ansluter sig till tillväxtsamarbetet East Sweden och går in
som partners i Marknadsbolaget ? East Sweden. Mjölby och Åtvidaberg erbjuder
viktiga delar i arbetet att paketera och presentera regionens starka alternativ
för att bo, leva och forma livet som man vill ha det.
- Vårt steg in i samarbetet stärker vår synlighet som en attraktiv kommun att leva och bo i, säger Dag Segrell, kommunchef i Mjölby.
- Vårt steg in i samarbetet stärker vår synlighet som en attraktiv kommun att leva och bo i, säger Dag Segrell, kommunchef i Mjölby.
- Vi har precis inlett ett omfattande arbete kring att stärka omvärldens syn på
vår kommun med fokus på bland annat besöksnäringen, att vidga kontexten och
utöka samarbetet med regionala företrädare känns helt rätt, säger Kerstin
Skarin, kommunchef i Åtvidaberg.
Antalet organisationer och verksamheter som sluter upp bakom arbetet med att utveckla vår region genom ett partnerskap i Marknadsbolaget ? East Sweden växer. I dagsläget har Marknadsbolaget närmare femtio intressenter varav 15 är ägare till bolaget. Sedan tidigare är Finspång, Söderköping och Västerviks kommun intressenter i Marknadsbolaget, vid sidan av delägarna Linköping och Norrköpings kommun.
- Konkurrensen om den vassaste kompetensen är stenhård och att erbjuda inte bara spetsiga och intressanta jobb, utan även attraktiva boendealternativ, skola och en varierad och stimulerande fritid blir bara viktigare och viktigare i kampen om de skarpaste hjärnorna. Här är kommunerna otroligt viktiga pusselbitar, säger Martin Callmeryd, affärsutvecklare vid Marknadsbolaget ? East Sweden.
Antalet organisationer och verksamheter som sluter upp bakom arbetet med att utveckla vår region genom ett partnerskap i Marknadsbolaget ? East Sweden växer. I dagsläget har Marknadsbolaget närmare femtio intressenter varav 15 är ägare till bolaget. Sedan tidigare är Finspång, Söderköping och Västerviks kommun intressenter i Marknadsbolaget, vid sidan av delägarna Linköping och Norrköpings kommun.
- Konkurrensen om den vassaste kompetensen är stenhård och att erbjuda inte bara spetsiga och intressanta jobb, utan även attraktiva boendealternativ, skola och en varierad och stimulerande fritid blir bara viktigare och viktigare i kampen om de skarpaste hjärnorna. Här är kommunerna otroligt viktiga pusselbitar, säger Martin Callmeryd, affärsutvecklare vid Marknadsbolaget ? East Sweden.
Martin Callmeryd
Detta är troligen sista inlägget på bloggen detta år. Men Orsa kompani
lovar inget bestämt. Adidas compadres.
Kommentarer
Skicka en kommentar