Fortsätt till huvudinnehåll

Vem ordnar kurser i Företagsekonomiska?



Sportspråket har sina ofta kritiserade klyschor, protokollsvenskan och juristprosan är inte lättillgängliga. Men den sämsta avarten av svenska språket heter Företagsekonomiska. Det senares kännetecken är stor mängd av ekonomiska klichéer av hög abstraktionsgrad infogade i ett sammanhang som gör att texten kan tolkas hur som helst. De stora drakarnas ekonomijournalister har ett annat namn för företeelsen, corporate bullshit.

Exemplet nedan är hämtat från Affarsliv 24.coms slasktratt där pressmeddelanden från företag och organisationer dumpas obearbetade. Troligen en ursäkt för att slippa publicera dem i papperstidningarna.

Budskapet är att nu har också Mjölby och Åtvidaberg sällat sig till som partners i marknadsföringsbolaget East Sweden (f d fjärde glesbygdsregionen). Detta enkla faktum får skribenten att ta till brösttoner. Han använder alla till buds stående klyschor för att sälja in budskapet. Det är bara spetskompetens, företagskluster och resursallokering som saknas.

Mjölbys kommunchef Dag Segrell uttalar sig.
-    -
  Vårt steg in i samarbetet stärker vår synlighet som en attraktiv kommun att leva och bo i.

Attraktiv kommun? Det måste vara förskolan Mögelgården han tänker på. Han säger dock inget om turistattraktionen i Viringerondellen.

Åtvidabergs kommunchef Kerstin Skarin vill inte vara sämre.
- Vi har precis inlett ett omfattande arbete kring att stärka omvärldens syn på vår kommun med fokus på bland annat besöksnäringen, att vidga kontexten och utöka samarbetet med regionala företrädare känns helt rätt.

Mot slutet av texten har skribenten fått upp ångan. För att locka till sig de skarpaste hjärnorna måste länet också erbjuda bra boende och en varierad och stimulerad fritid. I kampen om de skarpaste hjärnorna är kommunerna de viktigaste pusselbitarna.

Skarpaste hjärnorna? I förhållande till vadå? Är det forskarämnen vid Yale, Harvard, Oxford och Cambridge han vill ha hit?

För säkerhets skull citerar skribenten sig själv i sista stycket.

Vilket studieförbund är först med att erbjuda kurser i Företagsekonomiska?

Nedan återger jag pressmeddelandet oavkortat. Jag klandrar dig inte om du inte orkar läsa till slutet.

Från och med årsskiftet 2013 återfinns både Mjölby och Åtvidaberg i den växande skaran som ansluter sig till tillväxtsamarbetet East Sweden och går in som partners i Marknadsbolaget ? East Sweden. Mjölby och Åtvidaberg erbjuder viktiga delar i arbetet att paketera och presentera regionens starka alternativ för att bo, leva och forma livet som man vill ha det.

- Vårt steg in i samarbetet stärker vår synlighet som en attraktiv kommun att leva och bo i, säger Dag Segrell, kommunchef i Mjölby.
 
- Vi har precis inlett ett omfattande arbete kring att stärka omvärldens syn på vår kommun med fokus på bland annat besöksnäringen, att vidga kontexten och utöka samarbetet med regionala företrädare känns helt rätt, säger Kerstin Skarin, kommunchef i Åtvidaberg.

Antalet organisationer och verksamheter som sluter upp bakom arbetet med att utveckla vår region genom ett partnerskap i Marknadsbolaget ? East Sweden växer. I dagsläget har Marknadsbolaget närmare femtio intressenter varav 15 är ägare till bolaget. Sedan tidigare är Finspång, Söderköping och Västerviks kommun intressenter i Marknadsbolaget, vid sidan av delägarna Linköping och Norrköpings kommun.

- Konkurrensen om den vassaste kompetensen är stenhård och att erbjuda inte bara spetsiga och intressanta jobb, utan även attraktiva boendealternativ, skola och en varierad och stimulerande fritid blir bara viktigare och viktigare i kampen om de skarpaste hjärnorna. Här är kommunerna otroligt viktiga pusselbitar, säger Martin Callmeryd, affärsutvecklare vid Marknadsbolaget ? East Sweden.

Martin Callmeryd

Detta är troligen sista inlägget på bloggen detta år. Men Orsa kompani lovar inget bestämt. Adidas compadres.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.