Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen mc stjäls på våren



Stölden av 69 kor i Sörmland har tagit en oväntad vändning. Bonden har förvandlats från målsägare till misstänkt bedragare. Den fortsatta utredningen får visa om det finns fog för misstankarna. Att gå iland med ett sådant bedrägeri med så många inblandade är svårt. Förr eller senare glappar truten på någon. Inte blir det lättare när man har hela Sveriges Kalle Blomkvist som granne.

För 30 år sedan skrev jag en artikelserie om försäkringsbedrägerier. Via en gemensam bekant kom jag i kontakt med en utredare på Trygg Hansas kontor i Jönköping. Han var f d polis vid bedrägeriroteln i samma stad. Han lärde mig två axiom i branschen: motorcyklar stjäls aldrig på våren, bara på hösten eller vintern. Personbilar brinner på avsides belägna skogsvägar, sällan i tätorter. Det är naturligtvis inte så kul att amortera på en dyr mc som inte kan användas. Utredaren hade varit med om att fiska upp många mopeder och motorcyklar ur skogstjärnarna.

Han berättade om mer ovanliga, ja nästan spektakulära bedrägerier. En byggmästare anmälde stöld av en stor uppsättning byggnadsställningar, Ganska snart fick försäkringsbolaget och polisen tips om att undersöka en ladugård i trakten och visst där fanns ställningarna. De små sågverken i Småland brann lättare under lågkonjunktur etc och det förekom att affärsinnehavare fejkade inbrott i den egna affären. Tips från grannar och andra bekanta avslöjade ofta gärningsmannen.

En bedragare åkte land och rike runt och låtsades snubbla i hotelltrappor och stämde hotellen för en skadad axel och försäkringsbolagen pröjsade. Till slut sprack bubblan när bolagen började jämföra sina skadeanmälningar. Han var lite för girig och utförde sina trappvolter på för många ställen.

 I Mjölby förekom ett försäkringsbedrägeri där innehavaren av en kemtvätt i Kanikegården anlade en brand. Han hade oturen att möta brandkåren när den ryckte ut. Det var en tämligen enkel utredning där polisens utredare upptäckte var mannen hällt ut bensin och tänt på. Göta hovrätt dömde honom till fyra års fängelse för bedrägeri och mordbrand.

Utredaren i Jönköping satte mig i kontakt med andra utredare på Skandia och Folksam. De stod i tät kontakt med varandra för det visar sig att bedragare byter försäkringsbolag ofta. Hur stort mörkertalet är vet ingen. Smällen får den hederliga delen av försäkringskollektivet ta genom högre premier. Ibland höll inte bevisningen i domstol men försäkringsbolaget tyckte att utredningen var tillräcklig för att neka kunden ersättning. Då är det upp till kunden att bevisa sin oskuld.

Min sagesman var lite ambivalent i yrkesrollen. ”När en utredning pågår undviker många kolleger mig för försäkringsbolag är affärsdrivande verksamheter och relationen till kunden är viktig. När en utredning är i hamn och vi har en fällande dom i tingsrätten, ja då är det många ryggdunkningar och gratulationer”, förklarade han.

Mina erfarenheter är 30 år gamla men jag vet att bedrägerier där motorfordon är inblandade toppar statistiken. Om gärningsmännen ändrat tillvägagångssätt eller utredarna taktik vet jag inget om.

Den misstänkte bonden släpptes på fredagseftermiddagen. Men misstankarna kvarstår, säger åklagaren till Södermanlands Nyheter.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.