Fortsätt till huvudinnehåll

Råttorna förblir ensamma






Michael Cornell, f d kommunalråd i Ödeshög, ägnar numera sina krafter åt Hästholmens Hamn och Magasin AB. I dagens Corren framstår Cornell som en glad optimist, ja på gränsen till naiv. Han vänder sig till allmänheten för att hitta idéer vilka ska göra den gamla magasinsbyggnaden till en livskraftig och attraktiv byggnad. Priset är inte avgörande utan entreprenörens uthållighet och förmåga till långsiktig utveckling heter det. (Många floskler på en gång).

Förutsättningarna är inte direkt glasklara men det är det aldrig när Ödeshögs kommun är inblandat. I intresseanmälan vill man inte bara ha en idé utan också ett pris för den gamla byggnaden. Men det innebär inte att någon får köpa den.

”Då måste det upp i kommunfullmäktige på nytt så vägen dit är lång” säger Cornell till tidningen.

Och med tanke på att varje ärende i Ödeshögs kommunpolitik innebär stormvarning inom och utom alla partier så finns det goda skäl att hålla sig borta från kommunfullmäktige. Den entreprenör som kommit så långt i förhandlingar med kommunen kommer att bli varse hur det kan blåsa i alla möjliga vindriktningar på en och samma gång.

Jag har inte fantasi nog för att föreställa mig vilka verksamheter som kan vara ekonomiskt bärkraftiga i Hästholmens hamn. Ytterligare en glasskiosk, försäljning av dykarutrustning, nattklubb, porrklubb? Säsongen är högst tre månader lång och varje företagare i turistbranschen vet att sommaren kan regna bort. Min prognos är att detta projekt kommer att rinna ut i sanden liksom tidigare storstilade planer för Hästholmen. Risken är väl stor att råttorna förblir ensamma herrar på täppan.

Men en sak kan Cornell glädja sig åt. Det är inte var dag som Corren upplåter en fyrspaltig annons gratis.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna