Scenen är en
konferenslokal med högt i tak och vita väggar vilka är prydda med olika bäddprodukter
i ull. Framför ett 30-tal skandinaviska seniormedborgare står ett äkta par från
Skåne och håller en proffsig säljshow. Lagom mångordiga, humoristiska och
vänliga. De känner snabbt igen besökare som är här för både andra och tredje
gången och de senare är snart involverade i säljsnacket. Säljarnadrar träffande
paralleller med andra prioriteringar i konsumentsektorn.
Hur har vi hamnat här? Jo, en broschyr som stacks i handen
vid ankomsten till Las Palmas flygplats berättade om utflykter på ön fem dagar
i veckan inkluderande ett timslångt stopp i denna lokal i en liten stad utanför
flygplatsen. Bara åtta euro för en väl arrangerad utflykt till Gran Canarias
huvudstad inklusive lunch med vin hos detta vänliga par. Inget köptvång ingen
press.
Budskapet är i
korthet detta: Merinoull är överlägset som bäddutrustning, jämnar ut värmen och
absorberar svett. Hjälper mot astma- och allergibesvär samt muskel- och
ledbesvär. Säljsnack och överdrifter naturligtvis men det behöver ju inte
innebär att produkterna inte är prisvärda. Ett norskt par mittemot oss är här
för andra gången och berättar att vid förra besöket beställde de varsitt
bäddset för 20 000 kronor/st. Kvinnan hoppas på lindring i sina värkande
fötter.
Vi får också veta att produkterna finns i vanliga svenska
butiker men till det dubbla priset eftersom Gran Canaria är en skattefri zon. Beställning
på plats, inget förskott eller handpenning och leverans till Sverige från
fabriken i Frankfurt. Flera avtal tecknas vid vårt besök.
Om jag förstod
saken rätt lägger Nordia allt sitt marknadsföringskrut på den här typen av
aktiviteter väl medvetna om att frusna svenskar förr eller senare hamnar på
den soldränkta ön. Jag har aldrig sett en tidningsannons för dessa produkter i
svensk press och jag är en flitig tidningsläsare.
Resten av dagen gick i det vanliga turistandets tecken med
besök i den mäktiga Santa Ana-katedralen, Columbus museum Casa de Colon och tid
för shopping i Vegueta. Vi hoppade in i en stor barnklädesaffär för att handla
åt barnbarnet. Jag tyckte miljön kändes mer och mer välbekant och kontrollerade
logotypen vid utgången. Mycket riktigt, H & M.
Länge leve den
svenska kapitalismen!
Utsikt från katedralen.
De här killarna underhöll på Casa de Colon. Jag tror de heter Waldorf o Astoria.
Kommentarer
Skicka en kommentar