Fortsätt till huvudinnehåll

Marodörer i Maramö



Idag ska jag prata rikspolitik. På måndag möts alliansens partiledare i Lööfs föräldrahem i Maramö. Ett försök från centerns sida att återuppväcka den stämning som Maud Olofsson skapade vid mötet i Högfors 2004 och som var inledningen till en framgångsrik period för alliansen. 2013 är som bekant förutsättningarna annorlunda.

Varför ska det alltid vara så familjärt när centerpartiet ordnar ett möte? Bullbak, långkok, badtunna och en färgglad ryamatta på väggen. Så långt från Stureplans innekrogar som man kan komma. Förutsättningarna för en lyckad fest finns onekligen. FF, en partiledare som diskuterar månggifte och en nyskild dito. Jag läser att ”pojkarna” ska övernatta på loftet och vem vet vem som snubblar över vem på väg till toaletten vid 3-hugget. Jag stoppar där och överlåter till era små snuskiga hjärnor att spekulera över fortsättningen.

Risken finns att det diskuteras politik också, men det överlåter jag åt alla analytiker som följer i cirkusens spår. Hoppas Annie tänkt på kaffe och smörgås åt det gänget.

Eftersom jag är en jordnära person så bekymrar jag mig mer över andra ting. Var ska de breda pojkarna från SÄPO sova? Visserligen är det en gedigen mangårdsbyggnad på Maramö men för SÄPO finns väl ingen plats?

Lösningen visar gott prov på småländsk fiffighet och företagaranda. Runt huset ställer SÄPO upp en ring av sponsrade husvagnar från Kabe i Jönköping ungefär som prärievagnar inför en indianattack och sen sover de i skift. Rykten går i bygden att SSU-terrorister från Värnamo rustat en bataljon långkastande snöbollsmarodörer.

Detta är mer spännande än skid-VM och Champions League. Låt ridån gå upp!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna