Fortsätt till huvudinnehåll

Begåvade unga män vid mjölkpallen



Ett fotbollsmästerskap spelas i landet och alla sociala medier går bananas. Twitter och Facebook översvämmas av sexistiska kommentarer och påståenden om att tjejer inte kan spela fotboll. De numera politiskt korrekta sportjournalisterna förfasar sig och skriver långa krönikor om fenomenet. Vad är det att bry sig om? Sverige har alltid haft unga, begåvade män som hållit hov vid mjölkpallar och grillkiosker. Fast nu har de begåvats med datorer och smarta mobiler och når fler än de närmaste kompisarna och kossorna på ängen.

Jag har sett två och en halv matcher och TV 4:s kommentatorer blir jag inte klok på. De är lika mycket marknadsförare som sportjournalister. De har synpunkter på hur värdstäderna dekoreras med flaggor inför matcherna och publiksiffrorna som i regel är för låga. Det nybyggda Linköpings Arena är fantastisk och gräsmattan superb. England-Spanien sågs av 5 000 åskådare vilket annonserades ut med triumfatoriska trumpetstötar. Daniel Kristiansson var nästan lika upphetsad av publiksiffran som av Spaniens segermål på övertid. Är det någon sorts medborgerlig plikt att gå på fotboll?

Nu till det sportsliga. Sveriges match mot Danmark var inte dålig. Danmark väl så bra men Sverige kan inte kosta på sig lyxen att bränna straffar för då vinner man inga mästerskap. Frankrike såg stabilt ut och går säkert långt. Den osannolika avslutningen med tre mål på slutet var riktigt kul och Spaniens vinst mot England välförtjänt. Veronica Busqueta spelade fotboll som Iniesta och har varit bäst hittills. Jag hoppas Spanien går vidare till kvartsfinal men har kanske lite för dåligt försvar för att gå hela vägen.

Fortsättningen? Sverige återställer förhoppningsvis ordningen genom att slå Finland med några måls övervikt i kväll. Men om inte Sverige överlever en kvartsfinal hamnar Pia Sundhages gloria på sned och fortsättningen av turneringen hamnar i ett massmedialt tomrum. Det kan inte ens TV 4:s propagandamaskin ändra på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom