I
hällande åskregn styr jag bilen österut. Dags att sortera
intrycken av en några dagar lång resa i Göteborg och norra Bohuslän. Bredvid
mig i framsätet ligger ett färskt exemplar av Göteborgs-Posten. Lena Mossberg,
professor i turism och marknadsföring vid handelshögskolan, kommer till tals i en
stort uppslagen intervju.
Eftersom det är GP så ser man på ämnet ur ett
göteborgskt perspektiv. Hon sticker hål på den ibland självgoda inställningen
att Göteborg är en turistmagnet. I varje fall inte i ett internationellt
perspektiv. ”Om man frågar ute i Europa vart folk åker hamnar inte Göteborg
överst på listan. Då kanske man säger Paris, London eller New York. Man åker
till Göteborg av en anledning, mycket på grund av evenemangen”. Då förmodar jag
att professorn syftar på Gothia Cup, Partille Cup eller Halvmaran.
Sedan
några år jobbar Lena Mossberg med det som inom
marknadsföring kallas storytelling, att sälja något med en historia. Något som
har fullkomligt exploderat de senaste åren. Mossberg pekar ut skaldjuren;
hummer, ostron, krabba och kräftor som unika för västkusten. Här finns goda
historier att berätta om havet, fiske, traditioner och ritualer.
Mossberg säger en klok sak: ”De allra flesta
upplevelserna är svåra att boka. De kommer av sig själva, en häftig stund när
man inte vill vara någon annanstans på jorden”. Sådana stunder söker hon själv
på solvarma klippor i Bohuslän. Om universitet legat i Motala hade professorn
naturligtvis sagt solvarm sand i Varamon.
Att
fiske och skaldjurstraditionen är djupt rotade kan
jag bekräfta efter att ha någon dag tidigare ha besökt släktingar i Skönhamn i
trakten av Grebbestad. Var och varannan i byn återvänder med fiskeredskap eller
badkläder i nävarna sent på eftermiddagen. Till kvällen äter vi krabba och
kräftor på verandan. Som tilltugg serveras stekt, kall makrill. Om vi gästat
ett hem norr om Dalälven hade vi säkert fått älgkött.
Ola, som är entreprenör i livsmedelsbranschen med marknadsföring
av tångknäcke, berättar att han tidigare under dagen lånat ut båten till två
forskare vid Göteborgs universitet som deltar i ett femårigt forskningsprojekt
om ostron. De undersöker förutsättningarna för odling av svenska ostron på
kommersiell basis.
Vi
sticker ut ett par timmar på fjorden och kan självfallet
inte låta bli att kolla innehållet i ett par krabbtinor. Bom denna gång. Men
vad gör det när granitklipporna glöder i solen, det är 22 grader varmt och en
sydlig bris svalkar? Skummet yr om stäven när vi vänder upp mot vinden. Den
inre farleden förbi Skönhamn bjuder på en kavalkad av läckra fritidsbåtar;
stora och små, snabba och långsamma. Påfallande många har norsk flagg.
Men vi vill vi svenskar egentligen dela med oss av
allt det vackra i vår natur under några sommarmånader? Svaret är inte
självklart ja. Många i norra Bohuslän irriteras över invasionen av norrmän som
driver upp huspriserna, belägrar varje parkeringsplats utanför systemet i
Strömstad och är stöddiga och högljudda i största allmänhet. Ungefär som vi
svenskar retat oss på tyskar på Gran Canaria och Mallorca under många år.
Som
ingrodd östgöte funderar jag över begreppet
storytelling. Det är väl sånt som Vadstena har sysslat med i över 20 år?
Engagerat någon skäggig gubbe som spelat Gustav Vasa och skrämt livet ur lagom
nyktra konferensbesökare vid nattliga besök på slottet.
Fast det är svårare att hitta någon storytelling om
min nuvarande hemort, Mjölby. Berätta något rafflande, intressant och
dramatiskt om trucktillverkning på BT, jordbruksmaskiner på Väderstad-Verken
eller den jubilerande golfklubben på Miskarp. Jag röstar på sista alternativet.
Som vanligt.
Dagens
produktplacering: http://www.tangbrod.se/
Kommentarer
Skicka en kommentar