Cloetta
slutar
sponsra LHC med arenanamnet och en skälvning drar igenom Idrotts-Östergötland.
Nyheten anses så stor att den toppade Correns etta igår tillsammans med
öppningsmatchen i dam-EM
Hur mycket Cloetta betalat för arenanamnet under de
tio åren behåller parterna för sig själva. Vd Lars Påhlsson vill inte redogöra
för vilka skäl som legat till grund för beslutet. Och varför ska han göra det?
Det är inga skattepengar som spenderas.
Fritt
fram
för spekulationer. Cloetta kanske inte vill förknippas med sporten ishockey
eller LHC? Kanske företaget ska sponsra SON i Norrköping i stället. Tänk dig en
annons med ett notblad och en stråke med texten ”Kexchokladens papper prasslar mest och bäst i pausen”. Eller
hamnar sponsormiljonerna hos Piraterna i Motala. ”Speedway är fart och fläkt, med kexchoklad blir du mätt”.
Eller att Leaf-koncernen behöver spara. De senaste
boksluten har väl inte varit imponerande.
Nyheten
anses
vara av den digniteten att Linköpings ks-ordförande Paul Lindvall kommenterar.
Till Corren säger han att Cloetta gör ett stort misstag. ”Bra marknadsföring
till rimlig kostnad ska man vara rädd om. Andra företag ser säkert chansen.”
Med vilken auktoritet uttalar sig kommunalrådet? Är
han expert på det området också? Eller förbereder han en reträttplats som
marknadsföringskonsult om det går åt helsike i nästa års val?
Går
det
att överhuvudtaget mäta effekten av reklam och marknadsföring på ett objektivt
sätt? I min närbutik är det nästan alltid erbjudanden typ ”Köp tre kexchoklad,
betala för två”, men inte köper jag fler chokladbitar för att fabrikanten
sponsrar en islada i Linköping.
Men det skulle onekligen vara en ödets ironi om
Marabou går in som sponsor och döper om ispalatset till Daim Center. Då biter
nog Cloettadirren sönder en Ahlgrens bil eller två.
Hur
som helst. Risken för att LHC rasar ner i källaren
(allsvenskan) för att klubben går miste om Cloettas miljoner är nog liten.
Andra företag är beredda att ta vid om villkoren är det rätta. På den punkten
har nog Lindvall rätt.
I väntan på dramats upplösning säger jag som den
myndige, vitrockade mannen i reklamen: Tag
det rätta, tag Cloetta.
Kommentarer
Skicka en kommentar