Reine. |
Facebook
är en förnämlig institution. Häromdagen hade jag en kort
Han hade en lång och framgångsrik karriär i såväl
Formel 3 och Formel 2 innan han fick möjlighet att köra tungviktsklassen,
Formel 1 på 70-talet. Hans många dueller med Ronnie Peterson, oftast med den
senare som vinnare, var löpsedelsstoff i kvällstidningarna. De var arga
konkurrenter på banan men goda vänner vid sidan av. Reine fanns vid Ronnies
sida den sorgliga söndag i september 1978 när Ronnie omkom på Monza.
Reine
fick
chansen i Formel 1 som ersättare för Lotusföraren Jochen Rindt som förolyckades
i Italien 1970. Han debuterade på Watkins Glen i USA som andreförare bakom Emerson
Fittipaldi. Wisell kom trea vilket var hans bästa enskilda resultat under tiden
i F 1. Säsongen 1971 fortsatte han i Lotus tillsammans med Fittipaldi och han
slutade tolva i förarmästerskapet. Sitt sista
F 1-lopp körde han på Anderstorp
1974.
Hur stor var skillnaden mellan Reine och Ronnie?
Frågan ställdes till Reine i en dokumentärfilm jag såg på TV. ”Ronnie bromsade
någon tiondels sekund senare vid ingången till kurvorna”, blev svaret. Han
kunde lika gärna sagt att Ronnie var beredd att ta större risker.
Kännare
av branschen säger att Wisell hade otur som
hamnade i samma stall som Emerson Fittipaldi. Reines tredjeplats i debuten på
Watskins Glen överskuggades av Emersons Fittipaldis debutseger för Lotus på
samma bana. Men karriären tog inte slut i och med loppet på Anderstorp. Reine
skrev på för Porsche i den europeiska sportvagnsserien vilken han vann 1975.
Han körde också Chevrolet Camaro i touringklassen med goda resultat.
Senare övergick han till att lära ut avancerad
bilkörning till svenska bilister. Ungefär samma syssla som Björn Nalle
Johansson har på Mantorp Park.
Jag
träffade Reine två gånger på Mantorp Park i början
av 70-talet i samband med F 2-tävlingar. Alltid lika lugn och vänlig. Han tog
sig tid också med en ung sportjournalist från Östgöta-Bladet. Han berättade att
förutsättningarna inom bilsporten varierade. Niki Laudas pappa var direktör och
Niki blev uppbackad av Österrikes största sparbank. Reine berättade detta utan
bitterhet.
Hans bakgrund var annorlunda. Fadern var servicetekniker
på Luxor och familjen bodde i en bostadsrätt på Norrängsgatan. Vid ett annat
tillfälle på Mantorp fick han inte köra ett F 2-lopp trots att han var på
plats. Om jag minns rätt hade arrangörerna missat någon byråkratisk detalj och
loppet avgjordes utan hemmasonen till publikens och journalisternas stora
besvikelse.
Han
dök också upp som åskådare vid en backtävling på
Omberg en junilördag något år senare. I sällskap hade han en långbent, mörkhyad
skönhet som påminde om discodrottningen Grace Jones. Det stiliga paret poserade
framför fotograferna några minuter innan de följde tävlingen från en husvagn.
Det var som en fläkt av Hollywood och stora världen där vid foten av Omberg.
Men i backen dominerade en gammal farbror vid namn
Bosse Ljungfeldt (Kungens kurir) i en Chevrolet Camaro.
Foto: JARL ASKLUND |
En
asfalterad tävlingsbacke i naturreservatet på Omberg låter som en skröna men är
faktiskt sann. SMK Vadstena hade dispens av länsstyrelsen berättade Key Thun
några år senare. Tack till fotografen Jalle Asklund för bilder och research.
Kommentarer
Skicka en kommentar