Den
här krian är tillägnad mopedbusar i alla åldrar. Det vill
säga de finniga tonåringar som trimmade mopeder på 60-talet. Det var få Monark,
Crescent, Zündapp och Puch som körde omkring i lagstadgade 30 km/tim i Motala.
Trimning av mopeder var en ungdomsrörelse som motsvaras av dagens
spritsmuggling. Med hjälp av en fil vidgades insuget och plötsligt drog moppen
i väg i 45, 50 eller 65 km/tim. Åtminstone lät det så när skaran av mopedägare
samlas till ett stadigt kvällsmål vid Trötte Teodors korvkiosk på Medevigatan.
Hastighetsuppgifterna var nog angivna med rejäl moms.
Puch och Zündapp stod högst i hierarkin medan
Monark och Crescent var gubbmopeder, fortskaffningsmedel för anställda på E-lux,
Verkstan och CTV. Många killar drömde om en vit Puch Dakota och om det uppstod
klungbildning på Norras skolgård var det med 90 procents säkerhet ett nyförvärv
som inspekterades. Trimningsorgierna förekom i garage och källare och
deltagarna avslöjades lätt för de hade sot under naglarna och utslitna tåhättor
på skorna.
Trimningen
fick särskild uppmärksamhet av ordningsmakten och regelrätta razzior
genomfördes. Men det var inte alltid en lätt uppgift för Kalle Mässing. Upp på
trottoaren, full gas och lokalkännedom var viktiga ingredienser för att
undkomma bötfällning. I mina hemtrakter vid Borgmästaretorget var det populärt
att ta sig in i parken mellan Ulaxgatan och Herrgårdsgatan. Parken var stor och
hade flera utgångar i alla riktningar. En av de kallaste körde in i parkens
mitt, avvaktade i fem minuter och körde ut på Ulaxgatan igen utan att bli
ertappad. På Ekön hade Kalle Mässing också ett handikapp. Gott om smitvägar
mellan hus och skogsdungar och belysningen var dålig.
Även sådana historier fick surrealistiska
övertoner mellan tuggorna vid korvmojen. Det var särskilt populärt att köra
ifrån den polisbil där den korpulente konstapel Derby satt vid ratten. Så här i
efterhand kan man konstatera att polisen inte led av någon resursbrist på den
här tiden.
En
och annan åkte förstås fast med böter och information och
föräldrakontakt som följd. Det senare kunde vara nog så knepigt men det som
sved mest var nog att ”lämpet” till det hett eftertraktade körkortet löpte risk
att försenas. Det senare hade nog en dämpande effekt på mopedbusarna för
mopedåkandet var bara ett förstadium till bilkörningen.
Dåtidens mopedbusar får då och då återfall. Då
lämnar de gråsprängda hjältarna Volvokombin hemma i garaget och ger sig ut på
mopedrallyn med Motormuséet som start och mål. Fast numera puttrar de fram i
lagstadgad fart. Om korvmojen på Medevigatan är ett av etappmålen känner jag
inte till. Finns den kvar förresten?
Kommentarer
Skicka en kommentar